13. 6. 2008

Bruslení po nové stezce Varhany u České Lípy je symfonie


Svištíte si to po železničním náspu v chládku lesa, místy se kolem vás otevřou výhledy na České středohoří a Lužické hory, občas vám zadrnčí pod kolečky můstek z prken. Trasa pozvolna klesá a stoupá. Vítejte na nově otevírané (27. června 2008) bruslostezce Varhany z České Lípy do Horní Libchavy, která se jmenuje podle čedičových varhan na Panské skále u Kamenického Šenova. Pětikilometrový úsek nabízí na české poměry kvalitní svezení.

Cyklostezka Varhany vede po náspu bývalé železniční trati z České Lípy do Kamenického Šenova a České Kamenice. Zábradlí podél stezky zabraňuje, aby se bruslaři skutáleli z vysokého náspu.
Na rozdíl od další českolipské bruslostezky Česká Lípa - Žízníkov - Vlčí Důl (odkaz viz níže), která také vede po bývalé železniční trati, je bruslostezka Varhany luxusně široká. Předností jsou i táhlá stoupání a klesání - hlavně to na konci stezky dá docela zabrat. Pokud se podaří stezku vyasfaltovat až do Kamenického Šenova, vznikne z pohledu bruslařů parádní vytrvalostní záležitost - minimálně 10 kilometrů táhlého stoupání a stejná porce sjezdu. Úsek z České Lípy do Horní Libchavy je totiž jen první etapou sedmnáctikilometrové stezky.
U opravených božích muk cestou z České Lípy na Horní Libchavu je jeden z nástupů na stezku. U křížku zabočte ze silnice doprava a po 100 metrech dorazíte na stezku. V pozadí Skalický (vlevo) a Chotovický vrch.
Přístup na začátek stezky je zatím poměrně nekomfortní. Nechali jsme auto na parkovišti u hospody, která sousedí s železniční zastávkou Česká Lípa - Střelnice. Na začátek stezky jsme pak dojeli na bruslích po Českokamenické ulici (směr Horní Libchava). Jede se cca 750 metrů po silnici až za benzinovou pumpu (vypadá jako sklad pohonných hmot) a u rekonstruovaných božích muk se odbočí doprava na polní cestu. Po 100 metrech šmajdání travou jsme dorazili na stezku.
Skutečný začátek stezky v České Lípě je u trati na Nový Bor.
Skutečný začátek je ale na křížení trati Česká Lípa - Nový Bor a vlečky, která vede do skladu pohonných hmot. Sem se dá dorazit i tak, že za posledním domem napravo na Českokamenické ulici odbočíte doprava, sejdete prudký travnatý svah, přejdete vlečku a cestičkou doleva podél trati dojdete na začátek stezky. Pohodlnější je proto nastupovat na stezku v Manušicích nebo na jejím konci - ze silnice z Horní Libchavy do Slunečné (viz níže Parkování).
Stezka zatím není oficiálně otevřená a přístupu brání železné zábradlí. Přesto už je plná bruslařů, kolařů a chodců a v době naší přítomnosti tu dokonce projelo i jedno auto. Podle mluvčí českolipské radnice Kateřiny Amrichové budou na stezku namontovány zábrany pro vjezd aut, ale tak aby se na stezku dostala záchranka. 
Původní napojení bruslostezky na město mělo podle mluvčí českolipské radnice Kateřiny Amrichové vést již od zastávky Střelnice. Stezka by však vedla těsně u železnice z České Lípy do Nového Boru a musely by se podél ní instalovat zábrany, které by vyloučily srážku vlaku a lidí pohybujících se na stezce. To by podle mluvčí stálo příliš mnoho peněz, proto se připravuje náhradní řešení - napojení stezky z ulice Českokamenická. "V budoucnu není vyloučeno možné propojení se sídlištěm Sever," dodala Amrichová.
Obouvání bruslí na konci stezky u silnice z Horní Libchavy do Slunečné.
V místech, kde je železniční násep vysoko nad terénem, lemuje stezku zábradlí, které připomíná oplocení ohrady pro dobytek. Jeho existence již vyvolala např. na fóru Inlajn.cz diskuzi, zda zábrana má smysl, nebo ne. Podobná zábradlí nejsou neobvyklá - bruslaři se s nimi mohou setkat např. na bruslostezce Bocklradweg v Bavorsku, kousek za Rozvadovem. Otázkou je, zda je oplocení vždy na správném místě. Někde je v místech, kde není násep vysoký, v některých úsecích, které si o zábradlí doslova říkají, naopak chybí.
Stezka končí poblíž bývalého nádraží u Horní Libchavy.
Stane se z Českolipska český Flaeming? Poblíž města vznikla už druhá parádní bruslostezka (nepočítáme li stezku do Písečné, která je na bruslení snad až moc příkrá). Obrovský potenciál pro bruslení ukrývají lesy v bývalém vojenském prostoru u Ralska. Snad se stezky, které jsou zatím osamocené, podaří v budoucnu propojit do souvislého celku.
Bruslostezka Varhany - 1. etapa Česká Lípa - Horní Libchava
Délka: cca 5,3 km
Šířka: cca 3 metry
Povrch: kvalitní asfalt (není to Flaeming, ale zatím dobré), šířka 3 metry
Začátek: křížení tratě z České Lípy do Nového Boru a železniční vlečky (GPS 50°41'46.572"N, 14°31'41.602"E)
Konec: křížení stezky a silnice z Horní Libchavy do Slunečné poblíž bývalého nádraží (GPS 50°43'29.717"N, 14°28'53.683"E)
Nebezpečné místo: křížení stezky a silnice v Manušicích (GPS 50°43'2.19"N, 14°30'36.385"E). Řidiči mají stezku za horizontem a jezdí tu docela rychle. V zájmu vlastní bezpečnosti je nezbytně nutné před přejezdem silnice zastavit.
Občerstvení na trase: Manušice

Parkování:
1) na začátku stezky za křížkem: z České Lípy opustíte Českokamenickou ulicí, minete benzinovou pumpu po pravé straně a u božích muk odbočíte doprava na polní cestu (GPS 50°41'52.437"N, 14°31'18.911"E). Tady necháte auto. Stezka je cca 100 metrů po polní cestě.
2) na konci stezky u silnice z Horní Libchavy do Slunečné poblíž bývalého nádraží (GPS 50°43'29.717"N, 14°28'53.683"E)
3) na křižovatce bruslostezky a silnice v Manušicích (GPS 50°43'2.19"N, 14°30'36.385"E). Podle našeho mínění asi nejlepší - je přímo u bruslostezky, je uprostřed obce, na auto je dobře vidět, nejsou nutné žádné přesuny na bruslích po polní cestě.
Další bruslotrasy na Českolipsku:
Česká Lípa - Vlčí důl
 (4,5 km): na Inline-Online.cz
Česká Lípa - Písečná (2,5 km): na stránkách České Lípy
Mimoňské lesy (5 km): na Inline-Online.cz
Letiště v Hradčanech (2,5 km): na Inlajn.cz
Od silnice Kuřivody - Bělá pod Bezdězem - směr Doksy (7 km): na Flickr.com a na Inlajn.cz
Text a foto: Papouš
Mapa: PWN

Žádné komentáře:

Okomentovat