30. 11. 2019

Dopravní muzeum v Drážďanech: minimašinky, objev trajektu a prase s dětskou sedačkou

Tradiční předvánoční výpad do Dresdenu se letos pojal tak nějak sám od sebe. Vyhnuli jsme se dupárně na Striezelmarktu a s Hlavičkou a JayKayem jsme se v sobotu 30.11.2019 vydali do místního muzea dopravy. Highlightem byla obří modelová železnice a indoor dopravní hřiště. Posvačili jsme mřenku v rybím mekáči Nordsee a nakoukli do Globetrotteru, kde JayKaye nejvíc bavilo klouzat se na matracích pod boulderovkou, která kopíruje schodiště.

Vlez do Verkehrsmusea je sice 18 € (pro rodinu), ale maj to fakt pěkný - expozice jsou rozdělené podle typu dopravy, je tu i prostor, kde si mládež může vyzkoušet různé fyzikální experimenty. No a když jsme byli v muzeu dopravy, bylo jasný, že musíme doplnit sbírku angličáků vo dva kousky. Dresden má tisíc tváří, furt je co vobjevovat.

Text a foto: Papouš


Aero Ae-45s Super Aero z roku 1953 je z Čech.

Balon Plauen z Vogtlandského spolku pro vzduchoplavbu byl pokřtěn 5.7.1908, ve stejném roce se v něm letci Karl Hackstetter a Herbert Streiterer zúčastnili Gordon-Bennettova poháru, při kterém balony startují z jednoho místa a vyhrává ten, kdo doletí nejdál. Karl s Herbertem nakonec odletěli z Berlína až nad Severní moře, kde je vylovil anglický rybářský kutr.

Nějakej cepelín.

Baade 152 - tohle letadlo inženýrům z NDR moc neklaplo.

Katapultovací sedačka z MiGu-15.



Model haly pro vzducholodě se strojem LZ 17 Sachsen na letišti v drážďanské čtvrti Kaditz.

A jedna moderna.

Modelová železnice v posledním patře drážďanského muzea dopravy je jednou z největších svého druhu na světě v měřítku 1:45.

Celkem je tu 225 lokomotiv a vagonů, 785 m kolejí a 5 nádraží.

Železnice vznikla na tuty za časů DDR.

Na stejném patře jako modelová železnice je velké dopravní hřiště pro odrážedla a v sousední místnosti i cyklotrenažér, kde potrénovala i Hlavička.

Skládací lodě alias Faltbooty byly a jsou v německy hovořících enklávách velmi oblíbené. Jeden skládací kajak s vahadlem i plachtou (!) ze 30. let provozuje legendární UL/telnický/TP dobrodruh Radek Tintěra.

Řetězové parníky se pohybovaly pomocí těžkého řetězu položeného na dno Labe, který přecházel přes buben na palubě. Proti proudu utáhly až 10 naložených člunů. 

Trajekt Sassnitz vozil pasažéry včetně železničních vagonů mezi Sassnitzem na Rujáně a švédským Trelleborgem. Tak na 85 % jsem si jistej, že jsem s nim jel v roce 1980 s rodiči za tetičkou do Švédska.

Detail zádě trajektu Sassnitz s vykukujícími vagonky.

Loď pro plavbu saské šlechty po Labi. Asi.

Biria unplugged TM-Design Hellcat - karbonového horala z roku 1996 bylo vyrobeno jen 17 ks.

IWL Pitty - tohle parádní "prase" vyráběli dederóni v letech 1955 - 56. České "prase" se vyrábělo od roku 1957.

"Prase" mělo i dětskou sedačku. To by asi dneska neprošlo.

Měli i Böhmerland - Čechii.

Replika Daimlerova a Maybachova Reitwagenu, první motorky se spalovacím motorem z roku 1885.

Měli i Sabina Laurina s Klementem Gottwaldem.

Drezína. JayKaye ovšem fascinovaly sloupky se sluchátkem, které používal jako mikrofon a kterým mi dával instrukce.

Model Cugnotova parního vozu.

Finále v podobě návštěvy rybího bistra Nordsee. To musí bejt.

Žádné komentáře:

Okomentovat