24. 5. 2019

Kostel sv. Floriána: saská renesance, robotická ruka a jak pánové z Bünau dávali dětem jen tři jména

Luteránský kostel sv. Floriána v Ústí nad Labem - Krásném Březně byl pro mě léta symbolem zmaru - obzvláště poté, co v roce 2000 bratři Demeterové a jejich kumpán z legendární Matiční ulice shodili z jeho věže renesanční zvon. Nástroj z roku 1601 pak rozmlátili kladivem a odvezli do sběrny, kde dostali 5.300 CZK (odhadovaná hodnota 750.000 CZK). Chlapci nakoupili 5 let basy a ze zvonu zbyl úlomek v kanceláři ústeckého politika Pavla Tošovského.

Kostel v tristním stavu se opravy dočkal mezi lety 2011 - 2014 a stal se z něj hidden gem krajského města. Jde totiž o jednu ze staveb tzv. saské renesance (podrobněji ZDE), jejíž interiéry se zachovaly téměř v původním stavu. Unikátní je hlavně alabastrová výzdoba. Do sv. Floriána jsem se vypravil v rámci Noci kostelů v pátek 24.5.2019.

Stavbu nechal v letech 1597 - 1604 postavit majitel sousedního krásnobřezenského zámku Rudolf z Bünau, a to jako rodinnou kapli zasvěcenou Panně Marii. Pánové z Bünau zřejmě byli dobrý vyfutra, protože alabastrová výzdoba nebyla ve své době úplná láce (jak jsem pobral od jednoho z historiků).

Když na tenhle rod kouknete do wiki, celkem se pobavíte: "Obtížná přehlednost rodu je způsobena tím, že bylo rodovým zvykem dávat mužským potomkům pouze 3 křestní jména: Jindřich (Heinrich), Günter (Vintíř) a Rudolf... Zakladatelem děčínské větve rodu je Rudolf z Bünau, který... měl pět synů (dva Jindřichy, dva RudolfyGüntera) a několik dcer. Jeden z Rudolfů zemřel bezdětný v roce 1544 ... Druhý Rudolf koupil v roce 1546 od svého bratrance Blankenštein. Jeho synové RudolfGünter se až do roku 1571 přeli se svými strýci (JindřichemGünterem) o určení dědictví..."  

Kostel sv. Floriána je vevnitř až takovej protestantsky strohej, řek bych, ale o to víc vynikne výzdoba - žebrová síťová klenba s hřeby a unikátní původní oltář s alabastrovými reliéfy z počátku 17. století s rodokmenem Ježíše Krista. Ale písmena nemají moc cenu, koukněte na virtuální prohlídku TADY

Kromě sv. Floriána si virtuálně prohlédnete ještě další dva "renesanční Sasy" - kostel sv. Jakuba Staršího ve Svádově a kostel sv. Václava ve Valtířově. Valtířovskýho Vaška zmiňuje i pověst o neuskutečněném souboji bratří Saalhausenů, který najdete na konci horolezeckého průvodce po skalách v Tašově. Hustá a dojemná story.

Další hustá story je, jak vznikaly kopie alabastrových reliéfů s pašijovými výjevy. Ty byly původně na bývalé kazatelně a originály skončily koncem 19. století v ústeckém muzeu. V roce 2014 se vyráběly pro nově opravený kostel kopie reliéfů za pomocí moderních technologií - 3D scanu, robotická ruka s obráběcím nástrojem udělala hrubé obrysy a detaily dodělávali kamenosochaři. Full story HERE.

Florián je v Aussigu must see. Je to fakt pecka věc. Kdy je kostel přístupný, najdete na stránkách NPÚ.  

Oltář ve Floriánovi. 

Žebrová síťová klenba s hřeby. Moderní lustr ladí.

Empory.

Alabastrové reliéfy na predele oltáře - zde Zvěstování Panně Marii (Marii zjevil archanděl Gabriel a oznámil jí, že počne dítě, že se jí narodí Syn Boží), reliéf byl zpracován jako kopie rytina Jana Sadelera. Lepší fotka TADY.

Pohled z empory.

Klenbu zdobí pozlacené dřevěné hřeby.

V horním patře kostela je výstava týkající se rekonstrukce. 

Kostel zvenčí. 

Na věž se dá dostat z přilehlého hřbitova. 

Krása. 

Cesta do Emauz, volným vzorem byla patrně rytina Julia Goltzia. Lepší foto ZDE.

Kalvárie (Kalvárie je počeštěný latinský název Golgoty, kopce, na kterém byl ukřižován Ježíš Kristus), reliéf byl patrně vytvořen dle několika předloh, a to dle rytin Israhela van Meckenema, Albrechta Dürera a Antona Wierixe.

Vjezd do Jeruzaléma, reliéf zhotoven patrně dle rytiny Antona Wierixe. 

Klanění tří králů na oltáři.

Oltář.

Socha sv. Floriána, patrona hasičů.

Varhana.

Hřbitůvek, z něhož se leze na věž.

Detail pozlaceného hřebu.

Díra na provaz ke zvonu.

Zvony. 

Krásnobřezenský zámek
Text a foto: Papouš


Žádné komentáře:

Okomentovat