24. 7. 2020

Letecké muzeum Kunovice: Turbolety, Morava a Naganskej Expres

V pátek 24.7.2021 začínala Expedice Azbest (East) nabírat na obrátce směr domov, ale nějakej program jsme ještě měli před sebou. Když už zme boli hen na tej Moravěnce v okolí Kunovic, návštěva místního leteckého muzea byla Must Do. Tady se urodily dva epesní kousky českého leteckého průmyslu - L-200 Morava a L-410 Turbolet. Kromě toho tu maj skladem i Tu-154, kterým se vracela vítězná hokejová partička z OH v Naganu 1998

Český letecký muzea mají za mě trochu slabinku, že jim dominuje ruská vojenská technika, což mírně nudí. Ale v Kunovicích se na druhou stranu dá do mnoha letadel vlézt, což není úplně houska na krámě. Zkoumali jsme taky možnost sednout do nějakýho funkčního letadla na sousedním letišti, což by byl sice trochu dražší, ale pěknej highlight výpravy, ale to se nepovedlo.

Tak jsme aspoň zakoupil model házecího letadla z polystyrenu a sjeli jeden neutrálek s povinným jménem L 410 Turbolet. Popisky pod fotky jsme si vypůjčili z infocedulí v muzeu.

Výsadkové letouny Avia Av/Il-14, vyráběné v ruské licenci v letech 1954 - 1960, byly natolik kvalitní, že poté, co mnohé dosloužily u ČSA a ČSLA, byly exportovány do země svého původu, Ruska, kde ještě řadu let spolehlivě létaly.

Pod letoun se podvěšoval výsadkářský materiál v různých kombinacích: speciální zásobníky, 2 motocykly Jawa 350, barely s tekutinami a dokonce i bezzákluzový kanón. O podvěšenou váhu se poté snižoval počet výsadkářů na palubě. Těch mohl letoun přepravovat 5 až 29. 

JayKay zkoumá, co je za dveřmi.

Do leteckého muzea v Kunovicích se letoun dostal na sklonku roku 1985. V letech 1986 - 1987 byl členy muzea v letounu instalován originální salonní interiér pro Il-14 generálního štábu ČSLA, který ležel do té doby nevyužitý ve vojenském skladu a měl být zrušen a zlikvidován. 

L-29 Delfín.

Let XL-410 Turbolet “Matylda", ikona kunovické výroby letadel. V roce 1966 začala vznikat studie letounu s označením L-410. Nový letoun měl sloužit k dopravě 12 až 19 cestujících nebo nákladu do hmotnosti 1850 kg na krátkých tratích. Požadována byla schopnost provozu na letištích všech kategorií, včetně těch s nezpevněným povrchem. Od roku 1969 sloužil stroj v továrně ke služebním letům a zkoušely se v něm interiéry služební, zdravotnické, nákladní a výsadkové verze. Naposledy vzlétl v roce 1974. 

V roce 1978 byl letoun předán muzeu v nekompletním stavu a byl postupně opraven. Na konci roku 1983 byl převezen do mateřské školky v Kunovicích - Na Bělince. Počátkem devadesátých let byl letoun již v havarijním stavu, a proto musel být z MŠ odstraněn. Počátkem roku 1991 byl letoun převezen zpět do leteckého muzea.

Il-14 FG byl letoun určený pro letecké snímkování. Přímo na palubě letounu se nacházela tzv. temná komora, kde bylo možno vyvolávat pořízené snímky ještě během letu. Letoun byl kvůli fotoletům, které mohly probíhat i ve výškách nad 5.000 m, vybaven palubním kyslíkovým systémem. Letadlo plnilo nejen vojenské úkoly, ale snímky z něj byly použity např. pro evidenci nemovitostí, obnovu map či snímkování Krkonoš za účelem zjištění rozsahu poškození obalečem modřínovým.

Vlečný terč Letov KT-04 tahal na laně speciálně upravený letoun L-39 V. Po nastoupání do operační výšky od 300 m se lano odvinulo až na vzdálenost 1,5 km. Terč za letu sledoval dráhu vlečného letounu, kdy terč letěl diky hmotnosti vlečného lana o několik desítek metrů níže než vlečný letoun. Elektronické zařízení instalované v terčí registrovalo průlety střel ve zvoleném prostoru v blizkosti terče a výsledky předávalo pozemnimu vyhodnocovacimu zařízeni.

Let L-610 M je větší verze L-410 Turbolet. Vývoj byl zahájen ve 2. polovině 70. let, po zásahu Rusů v roce 1984 se však musel celý projekt přepracovat, a tim nabral výrazné zpoždění. Letoun byl navržen ve třech verzích - nákladní se 6 kontejnery, osobní pro 40 cestujících a kombinovaný pro 16 cestujících se třemi kontejnery. Šlo o první dopravní letadlo s přetlakovou kabinou a zároveň o největší dopravní letadlo vyvinuté v Československu. První prototyp byl zalétán 28.12. 1988, do sériové výroby se letoun nakonec nedostal.

JayKay zkoumá podvozek Let L-610 M.

Ruský vrtulník Mi-4 vznikl jako reakce na úspěšné využiti amerických transportních vrtulníků během války v Koreji. 


Mi-4 byl jako první vrtulnik na území ČSR použit při hašení požáru. Z vrtulníku byly shazovány pytle s cementem na hořící plynárnu v pražské Michli s cílem uhasit planoucí těsnicí olej.

Tomuhle zákoutí se cynicky říká Bomboniéra.

JayKay se pokouší jednu z bomb aktivovat.

Zpětné zrcátko u bombardéru (nahoře na krytu kabiny).

Cvičná atomovka IAB-500 je letecká puma ráže 500 kg, vyvinutá k nácviku použití taktické jaderné zbraně, jejíž výbuch pomocí záblesku a kouřového efektu puma po svém odpálení napodobuje. Puma se vypouštěla z vodorovného nebo střemhlavého letu z výšky až 20 000 m při rychlostech do 2000 km/h.

Letoun Suchoj Su-7 BM byl určen k ničení pozemních cílů nacházejících se hluboko v území protivníka, a to pomocí neřízené taktické jaderné pumy či k ničení pozemních cílů konvenční výzbroji v rámci přímé podpory pozemních jednotek. Pro československé letectvo bylo z Rusko dodáno celkem 64 kusů Su-7BM. Letadlo na snímku sloužilo v armádě ve letech 1965 - 1988.

Kokpit Tu-154 z vládní letky. Vozil třeba Václava Havla a přivezl i vítězné hokejisty z Nagana 1998. Interiér v typicky ruské zelené.

Kupátko pro dva.

Kupátko pro šest.

Kuchyňka.

Klima.

Hlavní cestující měl i svoje umyvadlo s teplou vodou.

JayKay u vládního Tu-154.

Nějakej albatros.

Sojka III / TVM je bezpilotní průzkumný letoun z roku 1997. Dostala přezdívku Sojka podle sojky z pohádkového seriálu Krkonošské pohádky, ve kterém Krakonošovi donášela aktuální informace z jeho revíru. 

Let L-200 D Morava je za mě nejvíc sexy letadlo ever. L-200 byl prvním letadlem od základu vyvinutým v Kunovicích, vyráběl se 1957 - 1964. Filmová hvězda Claudia Cardinale využila v roce 1964 služeb L-200 Morava v barvách ČSA k přeletu z Prahy na MFF Karlovy Vary. Jedna L-200 byla testována také americkým letectvem. Jednalo se o stroj, který byl využit pro útěk z Kuby. Ve slavném sovětském válečném filmu Boj o Moskvu si Moravy zahrály bombardéry německé luftwaffe.

Let C-11 (Jakovley Jak -11) zahájením sériové produkce cvičného letounu C-11 v roce 1953 byla v Kunovicích spuštěna letecká výroba, která zde trvá dodnes. Letoun sloužil k nácviku střelby, fotoprůzkumu i bombardování.

JayKay hraje ruský kuželky.

Text a foto: Papouš

Žádné komentáře:

Okomentovat