28. 9. 2018

VW Gläserne Manufaktur Dresden aneb kde se rodí e-Golfy

Začnu radou - pro českou prohlídku drážďanské automobilky VW Gläserne Manufaktur, kde se vyrábějí elektro Golfy, si ideálně vyberte den, kdy je v Česku státní svátek a v Německu pracovní den. Proč? 
Prohlídky v češtině se zpravidla konají v sobotu od 14.00, kdy linky v továrně stojí a neuvidíte výrobu aut v akci. Sasové ale vypisují extra termíny i na české svátky - což byl i náš případ, a to v pátek 28.9.2018. Akorát jsme si z termínů 11.15 a 13.15 kvůli JayKayovu odpoklidu vybrali ten dřívější, kdy byli montéři právě na o.

Letos už ke konjunkci českého svátku a německého pracovního dne nedojde a příští rok to vychází jen 3x - na 8.5. (Němci Den vítězství nepřekvapivě neslaví), 5.7. a 28.10.2019. Zda budou české prohlídky na tyto dny vypsány, můžete sledovat na FB stránce Drážďany. 
Jinak Skleněná manufaktura měla v bucket listu status 7, což znamená Ještě neviděl, musí vidět. Akorát s návštěvou jsme otáleli v řádu let, až se v továrně změnil sortiment - místo limuzíny VW Phaeton, což bylo něco jako Audi A8, se tu od dubna 2017 vyrábí e-Golf. Ale asi to podle průvodkyně (Ostravačky žijící v Dresdenu) nebylo na škodu - k Phaetonům se prý nemohlo bezprostředně k výrobní lince, u elektroaut to jde.
Gläserne Manufaktur je sci-fi. Do mezer mezi auty na výrobní lince, což je palubková podlaha o šíři dobrých 10 m sunoucí se dopředu, zajíždějí autonomní regály se součástkami. Linky jsou tu v několika patrech po obvodu prosklené budovy, ostatní rozpracovaná auta jezdí vzduchem na závěsných drahách. Z podlahy se vynořují roboty, které kompletují podvozek s karosérií. Po finální montáži se vozy ukládají do 14patrového proskleného válce. A protože je automobilka v centru města a kamiony by obtěžovaly okolí, zajíždí sem se součástkami z logistického skladu tzv. cargo-tramvaj, která vypadá TAKHLE.
Pár postřehů k e-Golfu - je to klasický golf, který byl elektrifikován. Je to znát třeba na bateriích, které na rozdíl od aut, vznikajících od začátku jako elektromobily s bateriemi v jedné kompaktní vrstvě, kopírují členitý podvozek původní koncepce se spalovacím motorem. Jednoduše řečeno: baterka e-Golfu vyplňuje všechny volné prostory v podlaze a vypadá trochu jako členitý hrad z písku.
VW ale plánuje v následujících letech začít vyrábět novou řadu elektromobilů ID, z níž je aktuálně v Dresdenu k vidění nástupce legendárního hippiesáckého Busu jménem Buzz. Vypadá to futuristicky, kór ten čtvercovej volant a podsvícený logo fauvé vepředu a vzadu.
ElektroGolf z DD ujede na jedno nabití 300 km, stojí kolem 30.000 € - spalovací cca 20.000 €, baterky mají životnost 8 let a Sasové jich vyrobí ve 2 směnách 70 denně. Vůz je nabízen v 8 barvách, ale protože vzniká v centru města, špinavé provozy typu lakovna tu nemají a všechny lakované díly se dovážejí odjinud. Pak to auto nemá stát ranec.
Gläserne Manufaktur bych určitě zařadil mezi TOP 5 v Drážďanech. Takovou show jinde stěží uvidíte. Vlez je 7 €, ale stojí to za to.
Skleněný model Gläserne Manufaktur ve vestibulu automobilky.

Na místě automobilky bývalo výstaviště s koulí o průměru 24 m, Ve vestibulu ji zachovali, byť o polovičním průměru. Je v ní nějaká projekce.

Česká prohlídka začíná.

VW I.D. Buzz.

Vypadá futuristicky.

Cestující uvnitř mají k dispozici i nějakou televizi.

Čtvercovej volant? Asi formule 1...

Buzzův starší brácha VW Bus aka Transporter.

Koncept VW Nils z roku 2011 údajně vychází z úvahy, že většina lidí jezdí do práce v autě sama, takže jednomístné auto postačí.

Hm, a když vyzvedávám JayKaye ze školky, tak si ho dám asi na klín nebo do kufru?

Centrem automobilky je obří vestibul, kterému tu říkají oranžerie. Výrobní linky jsou po obvodu budovy a v suterénu.

Ve provozu se nesmí fotit, náš paparazzo ulovil aspoň totok. Ta palubková podlaha s auty se celá hejbe pomalu dopředu - je sestavená z půlkruhových segmentů, což ilustruje ta čára před tím regálem. Je to proto, aby podlaha mohla jezdit i do zatáčky - podobný princip je např. na zavazadlových dopravnících na letištích. Jo a ten regál jezdí mezi auty sám.

Pohled do elektromotůrku.

Na šlofíka dobrý a ta dotyková obrazovka taky OK.

Kolem automobilky je rybníček.

Vlez do Gläserne Manufaktur.

14tipatrový prosklený válec na skladování aut.

Když seš tak malej, že tě nezaznamenaj senzory na šoupačkách.

Když dostaneš novýho angličáka ve tvaru Brouka, abys mu moh vzápětí vokousat kolečka.

Gläserne Manufaktur je prudká architektura.

 
Text a foto: Papouš

Žádné komentáře:

Okomentovat