22. 1. 2022

Lowcost Londýn na votočku I: zhmotmělej Hubáček v RAF Museum, minutovník a covid test pro Japonce

Letenky bejvaj přes zimu za lepší peníz než v létě a já měl zkraje ledna 2022 cukání, že bych podnik nějakou lowcost akci typu Birmingham 2009. Prostě za malej peníz spáchat eurovíkend, páč se mi nechtělo plácat dovolenou, nebo i klidně něco na votočku. Ze všech destinací se nakonec nejvýhodněji jevil Londýn. V sobotu 22.1.2022 ráno tam, v neděli 23.1.2022 nazpátek, noc na pankáče na letišti. Časový vokno by bylo, teď už jen zbejvalo vymyslet, jak s nim naložit. Ani to nedalo až tolik práce.

Když už se budu do Englandu potácet, měl bych tam asi vidět něco, co doma neuvidim, nějakou pecku. A taky teda, aby to bylo value/money a navazovalo to. Ryanaiří prasečáky lítaj na London Stansted, což je 60 km od centra = tutově nějakej zásek. Jako nákladově rozumná kratochvíle se ukázala být londýnská muzea s dobrovolným vstupným.

Vytipoval jsem jich cca šest, zhruba na ose: trocha kultury - hraní na vojáčky. Nejvíc mě to táhlo do British Musea na starověký sbírky a do RAF Musea na letadýlka. Myslel jsem, že to bude na pohodu brouzdání po výstavkách, naštěstí jsem si udělal solidní palebnou přípravu a ještě, že tak. Z pohody se vyklubal minutovník, abych to vůbec všechno stíhal! Nakonec z toho vyšly asi 2 hodiny v British Museu a 3 hodiny na letadýlkách, zbytek požraly přesuny po městě.

Plus tam do toho byly ty covidový buzerace - musel jsem si za 7 GBP koupit covidovej test a nechat si ho doručit na nějakou adresu v  Londýně s tím, že byla povinnost si ho do 24 hodin po příletu udělat. Jenže já plánoval bejt do 24 hodin zase doma, takže pro mě zbytečný. Ale bez koupě testu online, na to konto získání potvrzovacího kódu a jeho zadání do databáze pro vstup do UK = smolík pacholík = žádnej England. Tak jsem to zaplatil a jako adresu jsem uvedl jakousi japonskou restauraci (protože se do tý databáze musela nějaká adresa zadat, bez ní to nepustilo dál). Asi čuměli, když jim přines pošťák covidovej test :-)

Další obstrukcí byla nutnost zabookovat si vlez do muzea na určitou hodinu. Oriešok, protože nevim, kdy s kde zůstanu viset v traffic jamu. Kluci muzeální naštěstí nechali otevřenou možnost booknout si na jedno jméno vstup na různý časy. Takže do obou muzeí jsem nasekal tři rezervace po půl hodině. Naštěstí to klaplo, byť v British Museu jsem tak tak stihnul poslední vybookovanej termín. Konec technikálií.

A co teda jsem viděl v muzeích? British Museum hodim do extra textu, no a letadýlka byla boží. Takhle - léta vo tom čteš někde v Hubáčkovi, koukáš na filmy a dokumenty a najednou před tim letadýlkem stojíš live! Běhal jsem tam jak fretka, samý wow, teda spíš samý pičo! Obzvláště hydroplány a bombardéry jsou vohromný. Anglický i skopčácký stroje, co kus, to legenda. Užívačka největší!

RAF Museum London. Jdu na to.

Spitfire na uvítanou. To nemůže skončit špatně.

Záchranná helikoptéra Westland Sea King HAR3.

Short Sunderland MR5 byl průzkumný a protiponorkový létajícím člun. Díky velkému počtu kulometů přezdívala Luftwaffe Sunderlandu Létající dikobraz.

Cesta k ocasnímu kulometu.

Z bočních oken mohly operovat dva kulomety.

z dalšího okna se vysouvala konzola s bombami.

Sunderlandy podnikaly mnohahodinové lety nad mořem. Posádka proto měla k dispozici kuchyňku...

...i WC.

Možnost vlézt si do takovýho strojku je pecka.

Člun (s číslem 1374) General Purpose Pinnace Mk 1 byl tažný kůň flotily RAF Marine Craft po druhé světové válce. Plavidlo zajišťovalo např. vyzvedávání bójí z cvičných střelnic. Loď pod plachtou s číslem 2757 je RTTL.

Výhled z lodí na RAF Museum London.

Blériot XXVII. Na jednom z blériotů létal i průkopník létání v Čechách ing. Kašpar.

Přípravek na výrobu vrtulí.

Albatros D.Va Replica. Na jednom z D.V, D2859, létal Rudý baron Manfred von Richthofen - s 80 sestřely nejlepší stíhač WWI.
Mark Felton: Rudý baron a jeho čtyřnásobný pohřeb.

Dětské hřiště v leteckém muzeu musí bejt vo letadlech. Mladej by si tu byl býval vyhrál, ale tohle byl holt sólo podnik. 

BAe Harrier GR9Aveselá historka s ptákem, přistání na španělské obchodní lodi.

BAe Harrier GR9A. Dole vpravo část nákladního letounu Lockheed Hercules WC-130E, dole vlevo část nákladního vrtulníku Boeing CH47D Chinook.

Nějakej zářez tu máme taky. Příjemný vidět.

Curtiss Kittyhawk IV.

Republic P-47D Thunderbolt II.

Hawker Typhoon 1B.

Supermarine Spitfire Mk XVI. Za 25 liber se dalo vlézt do cockpitu, ale bohužel bylo obsazeno.
Mark Felton: první sestřel spitfiru.

Supermarine Stanraer.

Supermarine Stanraer.

Sikorskí R-4B Hoverfly 1.
Mark Felton a mise helikoptér Sikorski v Barmě ZDE.

Messerschmidt Bf 109E-3. Video ZDE.

Avro Lancaster 1. Bylo tam velký wow, když jsem ho viděl ve vratech hangáru.

Avro Lancaster 1. Překvapilo mě, jaký je to bago.

North Amerivan 51D Mustang.

Boeing B17 Flying Fortress.
Mark Felton: Japanese B-17 Squadron.

Avro Lancaster 1. Celkem vyrobeno 7377 ks, v průměru vzlétnul k 21 misím, než byl pohřešován/ztracen.

Focke Wulf Fw 190A-8/U-1.

Heinkel He 162A-2. Dřevěnej tryskáč, přezdívanej Vrabec nebo Volksjäger. Velká specialitka, tohle v Čechách neuvidíš. Video anglicky ZDE, česky ZDE.

Messerschmidt Bf 110G-4.

North American 51D Mustang - ještě jednou.

de Havilland Mosquito B35 alias Dřevěnej zázrak. Lítal tak rychle, že všem ulít.
Mark Felton - nálet moskyt na továrnu Philips v Eidhovenu + moskyto-pošťák, co létalo do Švédska pro ložiska.

Avro Vulcan B2 byl až do roku 1969 součástí sil britského jaderného odstrašení, pak jeho roli převzaly ponorky. Vulcan se pak stal konvenčním bombardérem a jeho jediným bojovým nasazením bylo bombardování Falkland 1982, což byla i výživná logistická operace, jak popisuje Mark Felton operaci Black Buck. Více videí o válce o Falklandy.  

Pod véčkovým křídlem Avro Vulcan B2 by se dala udělat zastřešené garden party pro dobře 100 lidí. 

Tolik konvenčních bombiček se vejde do Avro Vulcan B2 - např. 21 tunových bomb.

Pumovnice Avro Vulcan B2.

Avro Vulcan B2 se sotva vejde do baráku.

Consolidated B-24 L Liberator. Another legend.

Malůvka na přídi britského strategického bombardéru Handley Page Victor.

Handley Page Halifax II.

Heinkel He 111H-20. V době bitvy o Británii už to byl pomalej stařík. Ve dne dostával na budku, tak ho přeřadili na noční bombardování.

Junkers Ju 87G-2 aka Stuka.

Consolidated B-24 L Liberator. Another legend.

Value for money. Hrouda čedaru za vosum pětek a je po hladu. Dobře se maj v tom Englandu.



Text a foto: Papouš

Žádné komentáře:

Okomentovat