9. 10. 2022

Stones, se01ep09: Modrákův poklad aneb Kalcitová komnata za domem

Location: České středohoří, Česko

Modrákův poklad - tak jsem si pro sebe pojmenoval nález, který se loni povedl Kubovi Myslivečkovi aka Modrákovi Mysli. Na domácím pidipísečku to je stejná pecka jako objev komnaty s ametysty někde v Brazílii. GeoGuru našel kousek od ústeckého komína dutinu, z níž načtyřikrát sklízel neskutečný drůzy kalcitu. Celou sklizeň poutavě popsal v reportážích na svých stránkách. Nedalo mi to a snažil jsem se z indicií vyčíst polohu lokality, ale nic. Nakonec mi napověděl sám GeoGuru, za což díky.

Celá lokalita je na poklidné české poměry velmi speciální - krajinotvorná, dynamická, rozervaná, neskutečná. Plus je tu potenciál výskytu dalších minerálů, proto její polohu nebudu dál upřesňovat. Každopádně když jsem se sem chystal, tak mě Kuba Mysliveček upozornil, že dutiny s kalcity vybral už jeden komerční sběratel. I tak zvědavost zvedla můj zadek z kanape v neděli 9.10.2022. Tady Modrákovy nálezy:

Na přístupu jsem očekával menší drama, ale nakonec se mi podařilo vyzkoumat celkem schůdnou variantu (krom finálního traverzu, který naštěstí není dlouhý). Dole pod původní pohádkovou dutinou nacházím úlomky s krystalky kalcitu, na domácí žvýkání OK. Když už jsem tu, zkusím se pohrabat v zemi, a to v náznaku dutiny napravo od původního směru pátrání. Jde o brekcii, tak to jde docela dobře.

Asi hodinu se rochním v hlíně, dumám o odchodu a najednou břink, něco se zaleskne! Opatrně vylovím drůzku kalcitu 5 x 4 cm se zajímavě poskládanými krystaly. Ha! Kalcit is what we are living for! Nebesa mi byla nakloněna a nová ozdoba ikeácký komody je na světě! Komplexní geozážitek i s diggingem. Hledání stounů je slušnej fet. Uff.

Ze směrů, kterejma jsme se s JayKayem v posledních šesti letech vybrali - třeba mushrooming a orchid hunting - je stone collecting nejmíň náchylnej na sezonnost. Ale všecko je to zajímavý a zvědavost naplňující.

Text a foto: Papouš

Drobty po kalcitových hodech. Za mě dobrý, beru, polička má omezenej prostor.

Drůzička nalezená ve výkopu před vyčištěním. Radost, pičo.

Dutinka s kvazigeologickym (ve skutečnosti zednickym) kladivem, který jsem jako správnej hejl koupil za 600 CZK, byť má hodnotu 200 CZK. Tento vzorek již byl potracen při focení límcovky měděnkový a nahrazen podobnym na 200 CZK.

Jak naprd vidim, tak jsem po nálezu drůzičky do dutiny zastrčil mobil, abych zjistil, že je tam tenhle drtek. Věnován na poličku u Hlavičky.

Drůzička po koupání.

Drůzička z jinýho úhlu.


Žádné komentáře:

Okomentovat