28. 9. 2008

Návrat domů VIIIb – “boží bomba” čekala 25 let

Location: Teplice nad Metují, Česko
Kdysi v dávnověku, před 25 lety, jsem zatloukl první kruh na tehdy nevylezenou věž v Teplicích, na Sibiři hned u cesty. Vypadalo to na těžkou spáru a krásnou cestu. To jsem ještě nevěděl, že pár měsíců potom na skoro 25 let změním působiště a budu žít, lézt a padat ve Spo(ko)jených státech.



Terka Louková dolézá na vrchol věže Kateřina Malá cestou Návrat domů VIIIb.

Díky Gorbačovovi, Reaganovi a mé tehdejší ženě (významný triumvirát, že?) jsem se zaplaťpámbů zase vrátil. Měl bych jim být vděčen, všem třem! Je tady fakt ale krásně.



Návrat domů VIIIb – cesta vede v severní stěně věže Kateřina Malá, oblast Sibiř, Teplické skály. Klíčová místa jsou dvě – oblez prvního kruhu a traverz doprava s oblezem převislého zobáku a spára nad štandem. Pod druhým kruhem vede cesta pravou spárou, nikoli mezi spárami, jak je na topu.

Letos na jaře potkám Standu Cikána Lukavského (určitě ho všichni znáte, je o něm přece ta lidová písnička: “Leze Cikán z díry, vystrkuje kníry”… – ): “Hele, kdy doděláš tu cestu, co jsi rozdělal někdy v třiaosmdesátém v Teplicích na Sibiři? Je to furt nedodělaný, odháněl jsem od toho všechny vlčáky. Říkal jsem jim, že se Kodl jednou vrátí, tak aby na to nesahali!”



Honza Lenin Leníček se chystá na oblez prvního kruhu v Návratu domů VIIIb. Traverz je bez nohou, spára na spoďáky nebo žáby. Největší mazec je ale oblézt zobák na konci traverzu.

No to mě teda nenapadlo, že by 45metrová nová věž nebyla za ta léta dodělaná, proto jsem se tam ani nešel podívat.
Terka Louková dolézá na štand Návratu domů VIIIb. Jak už to u klasik bývá, štanduje se na smyčkách.
Stejně mi nezbývalo nic jiného, než tam pustit mladé. Jako první bych to už teď neměl nejmenší nárok vylézt. S hořkým úsměvem jsem si uvědomil, že před 25 lety by mě určitě nenapadlo, že to jednou dolezu s týmem, jehož členka v té době teprve prosila rodiče, aby se konečně vzali, aby mohla být počata, a druhý kumpán, když zrovna nevystupoval v reklamě na plínky (už jako dvouletý byl velmi pracovitý), tak se ještě díval holkám do kalhotek zespodu.
Kodl ve spáře nad štandem.
Takže spolek Honza Lenin Leníček, Terka Louková a já jako senior adviser, jsme se pod věž vrátili. Kovárnu, kterou jsem tam tehdy v nějaké předtuše zakopal, jsme nenašli, ale stejně by asi byla zrezla.
Kodl u druhého kruhu Návratu domů VIIIb, v mezivěží Kateřiny Malé a Kateřiny Velké.
V neděli 28. září 2008 tak vznikla cesta Návrat domů VIIIb, věž Kateřina Malá. Lenin si vyboxoval VIIIb, já bych dal těžší klasu. Převislá širočina, do zvonu a ještě v oblouku. Kdyby to nešlo vzít na sokola, tak jsem tam byl ještě zbytečnější.
Reakce na tuhle fotku je pokaždé stejná: Terka Louková pije kafe u kruhu. V tyglíku má ve skutečnosti cement na začištění děr.
Jiné spáry za VIIIb jako druhý vylezu normálně, ne s elegancí pytle brambor. Podle Lenina: “Boží, bomba!” Dva kruhy, dobírání v díře, jištění na kinderkopfech, když vůbec. Padat by se tam asi moc nemělo. Cikánova škola, měl by Lenina adoptovat nebo si ho aspoň osvojit. Kdybych neznal Leninovu mámu, tak bych myslel, že Cikán někde utrousil DNA.
Kodl buší druhý slaňák na vrcholu Kateřiny Malé.
Alternativní jméno této cesty bylo Kateřina se počůrala. Převis nad prvním kruhem je asi vždycky mokrý. Ale konečný název spíše odpovídá tomu, co jsem cítil.
Lenin instaluje knihu na vrcholu Kateřiny Malé.

Summary

Věž Kateřina Malá, Sibiř, Teplické skály
Návrat domů VIIIb J. Leníček + Kodl, T. Louková, 28. 9. 2008. Ze S od cesty koutem pod převis (K), traverz doprava, přes převis do spáry (kinderkopfy) a tou do hnízda (dobírání). Pravou spárou (kinderkopfy do jeskyňky, pravou spárou do mezivěží (slaňák), rozporem (2. K) a na pravý vrchol.
Věž Želva, oblast Nad vyhlídkou, Broumovské stěny
Libuňka VI-VII J. Leníček, T. Louková, Kodl, H. Procházková, 27. 9. 2008. Z J výraznou spárou v pravé části stěny n.v. (nejištěno)

Den před přelezením Návratu domů VIIIb v Teplických skalách se Kodl a spol stavili v Broumovských stěnách, kde po nich zůstal prvovýstup Libuňka VI – VII. Cesta vede výraznou spárou na obrázku, název nese podle jednoho potoka v Českém ráji.
V Broumovkách si ještě Kodlovci dali spáru Láska je kurva VIIc na Hlídače.

Text: Kodl
Foto: Kodl, Lenin a Terka Louková
Článek původně vyšel na EC.

Žádné komentáře:

Okomentovat