29. 8. 2010

Sasko nejsou jenom písky VIII. - Grafenstein v Müglitztalu

Location: Müglitztal, Německo

Grafenstein je další lezeckou oblastí v údolí saské říčky Müglitz. Díky své výšce, jištění a pěkným cestám určitě stojí za návštěvu. Většina cest, které se lezou, vede v pevné rule, nejdelší mají 30 m. Obtížnost se pohybuje od 3 do 9 UIAA (odhadem).

Při letošní návštěvě nás čekalo další příjemné překvapení v podobě dodaných borháků do stávajících cest, něco nových cest a také nové slaňovací kroužky nad každou cestou. Oblast je vhodná pro všechny kategorie lezců a i pro rodiče s dětmi, pro které tu rovný plácek na hraní.
Oblast se dá rozdělit do tří částí. Nalevo je pár pěkných lehkých cest do 6 UIAA - i když přes převísek vedou nové linie, bohužel v aktuálním průvodci nejsou a ve vrcholové knize jsem jejich popis nenašel nebo nepřeložil. Zajímavá cesta Gräfin Cosel 6, hlavně pro lezce menších postav, když se valí přes převísek.
Levá část Grafensteinu.
V levé části střední stěny se je pár ploten se závěrečným nakolmením. Cesty jsou kolem 5 až 7- UIAA, u těch těžších jde vždy jen o pár kroků ve vrchní části stěny. Doporučit mohu Burggaspenst 6- (spíš lehčí) a pak Grafenwalder 7- (pár kroků za malé chyty).
Ivka slaňuje cestou Linksaussen 5.
Blíž ke středu stěny se obtížnost zvyšuje a cesty jsou míň zelené, lépe jištěné a v kvalitní skále. Doporučil bych cestu Graf Dracula 7-. Cesta má v průvodci dvě hvězdičky a je mírně silovější.
Majkl v cestě Graf Dracula 7-.
Střed stěny je nejhezčí - zleva jsou těžké výstupy ukončené převisem, zprava cesty kolem 6. stupně a docela poctivé. V převise je podle průvodce nejtěžší cesta za 8, kterou Iva přelezla a o které říkala, že není až tak těžká.
Ivka a Schleudersitz 8.
Přímo středem stěny vede pak nová cesta, u které bohužel neznám klasifikaci, ani ve vrcholovce jsem ji nedohledal. Houpající se stálé expresky ale vypovídají, že obtížnost bude vyšší, možná 9 UIAA.
Střed stěny - zde se nacházejí nejtěžší cesty oblasti.
Pravá část středu stěny nabízí šestky a sedmy a musím říct, že poctivé. Bohužel letos se u stěnového štandu cesty Direttissima zahnízdil nějaký větší pták a docela tuto část stěny zaneřádil a sem tam i místa ve vedlejších cestách. Docela pěkná cesta je Spieltrieb 6+ nebo Alter Weg 6.
Přímo nad lanem vede Alter Weg 6, mírně vpravo pak Spieltrieb 6+.
V pravé části vznikly v poslední době čtyři nové cesty kolem 3 až 6, avšak zelenost stěny a kvalita skály moc krásy nenabízí. I tak jsou cesty dobře odjištěné, a pokud se polezou, budou pěkné.
Pravá část celého masívu, cesta Gehaim gang 6.

Info

Přístup
Z Ústí nad Labem je nejrychlejší přístup po dálnici D8 směrem na Drážďany. Na prvním sjezdu sjet a po vedlejší silnici zpět podél dálnice, na křižovatce odbočit na Liebenau. Projet Liebenau a za obcí odbočit doleva na Löwenhain, na další křižovatce jet rovně (Löwenhain by byl doprava), po cca 500 metrech od této křižovatky bude ostrá pravotočivá zatáčka, za ní doleva mimo silnici přes železný most přes říčku Müglitz a vlevo za mostem je parkoviště. Já do této oblasti jezdím vždy přes Cínovec na Geising, Löwenhain až na tu křižovatku k řece Müglitz, doprava na Fürstenwalde a za pravotočivou zatáčkou doleva přes mostík. Od parkoviště nahoru do kopce, po 300 metrech bude cesta zatáčet doprava a vy půjdete rovně po lesní cestě (viz. foto) a po 500 metrech budete vyhlížet vyšlapanou odbočku doleva přes potok, kde už budou prosvítat skály.
Parkoviště.
Křižovatka na přístupu.
Lezení s dětmi
Pro rodinky s dětmi je oblast vhodná, pod stěnou je pěkné tábořiště s dostatkem místa na hraní. S kočárkem se sem lze také dostat, jen je nutné kočárek přenést přes potok.
Plácek na hraní.
Jištění
Cesty jsou zde výborně zajištěné, občas si lezec může přidat nějaký frendík na morál, spíše menší velikosti. Nad každou cestou je borhák s kruhem, někdy dva a někdy i spojené řetězem.
Slaňovací kruh nad každou cestou.
Průvodce
Oblast je uvedena v průvodci Sportklettergebiete in Sachsen - Ostteil od Franka R. Richtera. V Hudysportu ve Hřensku za 590 Kč.

Poznámka
V případě, že zde na jaře zahnízdí nějaký pták, tak bude lezení asi zakázané. Jinak stěna je na jižní straně, ale i když je horko, tak stromy docela stěnu stíní, takže se tu dá lézt i v létě.
Potok u skal.
Další lezení v Müglitztalu - Sasko nejsou jenom písky VI. - Uferstein v Müglitztalu
Říčka Müglitz se jezdí i na kajaku - viz článek v Hydromagazínu.