29. 6. 2010

Výlet na sever V. - lov ryb a akvárium v Bergenu

Location: Bergen, Norsko
Při výletu do Norska se tématu ryby a vodní havěť nelze vyhnout. Historek o Češích, kteří si ze severu přivezli kufry zamražených úlovků, se ke mně dostalo už neurekom. Nečekal jsem ale, že se to dotkne i mě a že se z odpůrce myslivosti a rybaření stane aktivní vrah němých tváří.

Zvláštní. Jak jednomu přibývají křížky, vrhá se do činností, které dřív považoval za zcela úchylné - např. rybolov. Za čas tu možná najdete i ártikly o chovu králíků, pěstování kaktusů či ovocnářství. Přemkovi Podlahovi roste další klioš.
Můžou za to Plši a článek na jejich blogánku Les Trompes. Pokušení ulovit si a sežrat vlastní mřenku, když tu samy skáčou na háček, se nedalo odolat. Plši vytasili i archivní norskou třpytku na makrely, já pro sichr přibalil prut a pánev.
První nahození a hned mřenka! Z obou stran to byl omyl, o čemž svědčí zaseknutí ryby za hřbetní ploutev. Život jí zachránilo nesežratelných 15 cm délky. Následovaly ještě dva úlovky - všechny tři kusy vráceny zpět do moře, jeden jako potrava pro další ryby.
Na rybolov nakonec došlo jen dvakrát - u jednoho fjordu před Stavangerem a v Geirangerfjordu. U Stavangeru bylo skóre 3 kusy, ani jeden k jídlu. Epizoda u Geirangeru přinesla jen zbytečné máčení návnady a obtěžování davem Japonců, kteří osahávali prut a jeho součástky a fotili Buňku, jak vaří těstoviny.
Pohunek v bergenském akváriu mi přidělil krevety na krmení japonských kaprů.
A ryby v barvě (a ze země) vycházejícího slunce dostaly nažrat.
Středobodem rybího topicu se ale stal Bergen - mají tu vyhlášený rybí trh a akvárium. Akvárko leží na špici centrálního poloostrova. Rozměry kapesní, ceny norské (200 NOK/osoba, na naše necelých 700 CZK). Venkovní části dominuje výběh tučňáků a bazén se cvičákem pro lachtanotuleně, v interiéru je pozoruhodná sbírka místních mořských tvorů a krokodýlů.       
Při krmení bergenských pinguínů rybami jsem si vzpomněl na knihu o tučňáku Pondusovi, která mě provázela v mládí. Pondus v ní obešel kodaňskou zoo a na závěr dostal kbelík plný sleďů.
Pondus - hrdina mého dětství. Ta červená šála je prostě šmrncovní.
Mladej se nechá krmit.
Součástí výběhu tučňáků je i bazének.
V bergenském akváriu jsme proběhli všechny atrakce - krmení japonských kaprů, krmení tučňáků i drezúru lachtanotuleňů. Nejlepší, si myslim, na tom ale bylo to, že si našinec udělal představu, co žije v norských vodách za čeládku. Panáčkovi se nejvíc líbili vlkouš a treska.
Vlkoušci. Chaloupek by s nima měl natočit večerníček, aby děti zase našly trochu pokory a bohabojnosti.
Treska obecná je ryba jak tele.
Rejnočci.
Bohatost norských vod využívají kromě rybářů i potápěči. Jezdí se sem na rybí safari.
Takže totok jako nenechavec žeru. Ze zážitkového akvárka bylo možno vytáhnout vše kromě ryb. Supr interaktivita.
A teď tropy - perutýn.
Šaryk - nejspíš asi černoploutvý.
Korálové moře.
Potápěč čistí akvárium.
Jedna věc mě v norském rybím eldorádu zaskočila - očekával bych tu víc rybích jídelen. Ve Stavangeru nebylo nic, v Bergenu jsme na rybího "mekáče" kápli. Skoro jsme se v něm prožrali jídelákem - byla rybí polévka a různé druhy rybek v obalu. Výtečné. 
Lachtanotulení cvičák.
Předcvičovatelka a cvičenci.
Krokodlak nilský - tenhle měl přes 4 metry, takže žádnej utřinos.
Králíček Azurit v objetí škrtiče.
Na rybím trhu - Fisketorget - jsme se kromě pastvy pro oči (!) napásli i krevet. Mrzí mě, že jsem zapomněl ochutnat i velrybu (asi sušenou), kterou u jednoho stánku nabízeli. Z místních poživatin mi stojí za zmínku ještě žlutá marmeláda z ostružiníku-morušky, kterou jsme ale za 100 norů nekoupili, a losí a sobí klobása. Jednu jsme, mám ten dojem, někomu dali, druhá byla docela OK.  
Nákup krevet od bergenského rybaříka.
Vypouzdření krevety je věc cviku. Než pán vpravo vybojoval jednu, pán vlevo polknul čtyři.
Nejde si nic nedat.
Legendární hansovní domky kousek od rybího trhu.

Text: Papouš
Foto: Buňka a Papouš

Žádné komentáře:

Okomentovat