V rámci letošních březnových skialpů na
Stubaier Gletscher jsem opět po delší době zkusil přespat ve
Fabii Combi v ozkoušené sestavě - zadní sedák pryč, přední sedadlo dopředu na max + sklopit na max, díru pod hlavou a pod nohama u volantu něčím vycpat. Jako nouzovka se to dá, ale tentokrát mě to nějak sralo. Proto jsem se rozhodl postavit si do auta postel z překližky.
Vměstnat do pidikáry smysluplně dlouhou postel je na první pohled dost šílenost, ale na netu jsem našel pár předskokanů, takže nějaký řešení to mělo. Nejvíc mě zaujalo řešení na
luzkovauprava.cz, kde borec nacpal do jedničkový fabie 188cm postel.
Navíc se mi líbilo, jak překonal 15cm schod mezi sklopenými zadními opěráky a dnem kufru - překližky v kufru nesou dvě 15cm prkna - jakési podélné nohy - v delší ose auta. Obě nohy jsou dělené na dvě části spojené pantem. To je umožnuje sklopit pod postel a zapustit zadní překližku (díl postele pod dolníma končetinama) na dno kufru - důležité při transportu
chariotu: při pevných nohách a rozložené posteli by se kočár do kufru nevešel. Takhle se vejde i s matračkou.
Dalším plusem designu
luzkovauprava.cz je, že dva díly překližky (ty pod hlavou a trupem) se dají složit tak, že kopírují zadní opěrák - to umožnuje maximálně zachovat objem kufru. Mně se navíc podařilo zaměřit tyto dva díly tak, že se zapřou mezi konzoli rolety v kufru a zadní opěrák a postel se tak při přepravě nehýbe. Prostě smart solution :-) No, trochu se tam třou o sebe plasty a dříví a vydává to pazvuky, budu to muset vychytat...
Takže nástřel, jak to udělat, byl. Pak nastalo tradiční impulsivní nakupování v hobbymarketu (
OBI), který je samozřejmě kurevsky drahý.
Luzkovauprava.cz vyrábí postel z OSB desek, s čímž jsem po stavbě
JayKayovy boulderovky neměl ty nejlepší zkušenosti - třísky jak prase zapíchaný v rukou tříročka by asi nebyly vítaným zpestřením výletu.
|
Jednou řež předcházelo mnohokrát měř a model postele z kartonu, tisíckrát sklopený sedačky a ověřování. Pod kartonem jsou vidět stojící dubové prahy (3 ks, 2 x 15 x 90 cm, 259 CZK/ks), na kterých postel leží a které přemosťují díru v kufru. Prahy drahý, ale supersolid řešení. Dva prahy jsou podélně, jeden pak kolmo na ně - slouží jako zpevnění nejmenší části postele: překližky 30 x 95 cm. |
|
Náčrtek, který vnesl zmatek do řad Aceru. Mysleli, že horní řada má mít přesně šířku 30 cm a dolní přesně 95 cm, tak to kvůli prořezu způsobenému kotoučem řízli ze dvou desek 125 x 250 cm místo z jedné. Namarkovali mi trojku, po reklamaci patnáct set vrátili. |
Dumal jsem nad sílou překližky a nakoukával na youtube videa z výrob postelí do dodávek. "Half-inch plywood is pretty enough," řikal jeden Amík na jednom z nich. Inch je 2,54 cm, půlka 1,3 cm, mam 100 kilo, takže nakonec radši 1,8cm březová překližka. Tu v OBI nemaj, tedy hybaj k Jindřichu Bláznovi do ústeckého Aceru.
A hnedle funny story. Jedna deska překližky má standardně 125 x 250 cm, tudíž na postel 95 x 192,5 cm matroše víc než dost. Vyplnil jsem objednávku, nakreslil okótovaný náčrtek - hlavní byla šíře 95 cm, zbytek mi byl celkem ukradenej, ale bůhvíproč jsem do náčtku napsal těch 30 cm, co zbejvaly do těch 125 z celkové šířky. A teda aby mi to řízli na profi pile kvůli přesnosti a zachování pravejch úhlů. Žvejkání maflem jsem vzhledem ke své levosti raději vyloučil.
Po tejdnu dorazim do Aceru na dvorek a chlap přiveze haldu dříví, co se do fóbie, byť v kombajnu, na tuty nevejde. Wtf? No, borci rozřezali hnedle 2 desky 125 x 250 cm, protože si mysleli, že ony nepotřebné části mají být echt 30 cm a kotouč pily něco požere, tak proto dvě desky. Chlapci, já chtěl jen rozměr postele, to jsme si nedomluvili, dvě desky cvakat nebudu. Šak jste 2 desky musel potvrdit? Nene, žádnej mail od vás nemam. Takže kyselý ksichty, ale 1500 CZK vrátili.
|
Tady jsem sežral hada - prvotně jsem kupoval vruty ve verzi nerez za cca 70 CZK krabičku, pak jsem zjistil, že maji i pozinky za cca půlku. Dával jsem většinou vruty s půlkulatou hlavou, aby se za ně nemohlo nic zachytávat, druhak vruty s talířovou hlavou vypadaj hnusně (trčely by ven a ještě by se za ně zachytávaly věci). |
|
JayKay byl z projektu Postealth naprosto unešenej - jak z montáže, tak posléze i z užívání finálního produktu. |
|
Složená postel umí sama stát a nezabere moc místa. Podélná noha a příčná noha o šířce 15 cm přemosťují díru v kufru, alulištu do L jsem namontoval jako support pod panty, aby nedošlo k jejich zapáčení pod vahou spícího ingotu - to vše přimontováno na nejmenší díl postele 30 x 95 cm, kde spočívají dolní končetiny. Mimochodem 95 cm je největší možná šířka kufru ve fabii. Díra na výlisek = v kufru jsou vystupující plastové výlisky na instalaci mezipodlahy do kufru, kterým je potřeba se vyhnout - proto příčná a podélné nohy nejsou navzájem spojené. |
|
Postel umístěná v kufru, ještě chybějí sklopné části podélných nohou. |
|
Pod nejmenším dílem postele 30 x 95 cm je místo na věcičky. |
|
Do prostoru mezi předními a zadními sedačkami (resp. pod hlavou, když na posteli ležíte, tedy pod díl 60 x 95) je potřeba support - 1. podpůrná stavitelná čtyřnoha (vyšla na litr), 2. zavěšení na popruhy za hlavové opěrky u řidiče a spolujezdce (zde zatím není nainstalováno) |
|
První zátěžovej test s výhledem z kufru na popelnice. |
|
V tváři kánstrukťora je jistá spokojenost. |
|
Podpůrná stavitelná čtyřnoha v akci. Pokud chcete postel delší než cca 180 cm, neobejdete se bez ní, resp. se neobejdete bez podpory hlavového dílu 60 x 95. |
|
Ještě jednou postel stojící. |
|
Detail podpůrné alulišty. |
|
Náčrtek moskytiéry do zadních oken. |
|
Zavěšení na popruhy za hlavové opěrky u řidiče a spolujezdce (to oranžový vzadu). Nožní díl postele (to, co trčí z kufru) zatím nezapraven - následně byl oříznut podle tvaru gumové rohožky v kufru. |
|
Sklopné části podélných nohou konečně instalovány |
|
Nožní díl postele konečně zapraven, tedy zkrácen do oblouku. Jeho rozměr je 46,5 (maximum) x 95. |
|
Test postele s logem projektu Postealth. |
|
Postel v kufru složená. To prkno úplně nejníž na fotce (stojí zanořené u zámku kufru) je mezidíl 12 x 95, který se vkládá mezi díly 30 x 95 (na fotce na něm stojí čtyřnoha) a 46,5 x 95 (ležící díl s obloukem). Za čtyřnohou jsou složené stojící díly 44 x 95 a 60 x 95, které kopírují opěrák zadních sedadel, což maximalizuje prostor v kufru. |
|
Test markýzy - 2m opěrné tyče jsou moc dlouhé, střecha nemá správný sklon... |
|
...jeden díl tyče vyhodit a už je to lepší. |
|
Matrace má 195 x 100 cm a z místa v kufru toho moc nezbylo. Proto na akce většího rázu vozíme na střeše rakvičku. |
|
S matrací na stojáka je ale rázem veseleji. |
|
Letiště je tu. |
|
A panáček se vejde. Ty dva, co jsem je poprosil o fotku, koukali dost divně :-)
|
|
Hlavička a JayKay testujou matrac doma u TV. |
|
Postel se sklopenýma podélnýma nohama, nožní dílec 46,5 x 95 zanořen na dno kufru - teď se může nakládat chariot. Postel dostala finiš v podobě antracitové barvy kvůli rezistenci vůči humiditě. Chtěl jsem barvu feldgrau, ale ta nebyla skladem :-)
|
|
Logo projektu Postealth - kombinuje siluetu bombardéru Northrop Grumman B-2 + slovo postel + slovo stealth, ve smyslu stealth aircraft - skrytý, neviditelný, přeneseně stealth camping = chrápete v autě a nikdo zvenčí to nepozná, protože auto je v civilní verzi a nevypadá jako obytňák. U nás to až tolik neplatí - když chrníme, tak je nás vevnitř vidět, ale když je postel složená v kufru, kolemjdoucí nemá šanci poznat, že míjí spací fabii. |
Takže postel zasamblována a v pátek 10.5.2019 poprvé s JayKayem spíme u pražský babi na dvorku (s barákem v zádech, co kdyby to nefungovalo, že jo). Prší, což je pro testovací provoz výborný, protože nám hnedle naprší do kufru, kam jsme zafixovali popruh od markýzy.
Od té doby jsme spáchali zopár výpadou např. Čundr po Říši, Multiday GoWest, Multiday GoEast nebo vejlet po Lužici. Suma sumárum vyšla postel ve fabii cca na 6.000 CZK, včetně matrace. Ale hned na prvnim vejletu po Říši se náklady začaly vracet v podobě peněz ušetřenejch za kempy. Třeba v Lužici stojí noc v kempu v horším případě i 40 €.
Kempů jsme se úplně nezbavili, přeci jen je potřeba si vobčas někde vomejt záhyby a mít nějakej background a taky se ne pokaždý podaří najít vhodný a bezpečný místo na spaní. Ale i když se člověk ubytuje v kempu, tak se zbaví votravnýho poplatku za stan.
Optimální využití Fabie Camper je na akce formátu prodlouženej víkend, 3 - 4 dny. Dobrá je ta mobilita a variabilita - jedeš si kam chceš, spíš si kde chceš, když se ti někde líbí, zůstaneš tam dýl, nelíbí, zmizíš. Sborka a rozborka postele je trochu tetris, ale když se to naučíš mít rád, tak je to v poho.
Postel má teda finální rozměry 195 x 100 cm, což je pro JayKaye + dospělce OK (stejně ještě vymejšlíme rozšíření, abychom eliminoval cca 15 cm fugu mezi dveřma a postelí), v případě dvou dospělců a JayKaye musí jeden dospělec jít spát do roští (což mi neva). Zatím jsme optimalizovali multimediální systém a poladili modulárnost (o tom jindy). Kombinace Fabia Camper (Postealth Inside) a interní databáze tripů Ausflux vytváří netušenou synergii - možností kam vyrazit a kolik za to utratit je najednou neurekom. A to nás ba.
Text a foto: Papouš
Super truper, už to děláš jako seriovku? Mám taky Faborghini a jezdíme ferratovat do Itošky, většinou máme hotel protože umejt a najíst se jako člověk musíš, ale občas se přespání v autě hodí, třeba kvůli brzkýmu rannímu nástupu na šutr ať jsme do tmy zase dole. Taky už jsem si říkal že by se něco podobnýho šiklo, ze sedaček jsem vždycky rozlámanej jako pes ale jsem levej jak turecká šavle, víš jak, někdo má a někdo nemá... Tak já nemám, 10x to změřím a stejně to uříznu blbě... :-D Jadden
OdpovědětVymazatČau Jaddene, sériovka nikdy nebyla v plánu, ale asi bych to uměl změřit a poslat nějaký kóty :-) Papouš
VymazatTaky se kocham, jak je to hezky vymysleno a jak je to hlavne funkcni! :o Jestli situace dovoli, planuji fabii cestu do POrtugalska a takova uprava by se mi hodila. Kazdopadne premyslim, ze by stacila i o neco kratsi a usetrit tak misto na veci na prednich sedadlech. Prece jen mam 163cm :D Takze pokud jsou k dispozici nejake ty kvoty, budu za ne taky nesmirne vdecna. Diky moc a skvela prace! :)
OdpovědětVymazat