17. 6. 2022

Divoká rokle v Ústí nL je vysokohorská krajina, plná interesantních kytek a šutrů

Location: Mojžíř, Česko

Zatímco v Ústí nL panuje stupeň civilizovanosti někde na úrovni Rumunska nebo jak to proneslo to dredatý vyfetlo, v jeho okolí panuje syrová divočina. Kdysi jsem byl na vrtacím čundru se Zelím (aktuálně šansoniér Fousáč, check this out) v Průčelský rokli i s overnightem a úplně mě vodrovnalo, jaká pecka to byla. Čelist mi padá ze zařízlostí potoků v Rytině, cestou z Berandu pod Čertovu zeď, v Pekle nad Krásným Březnem a tak. Jedna z roklí mě však v poslední době přitahovala víc než co jinýho. Divoká rokle totiž nabízí formát 2in1 - zajímavý kytky a šutry najednou. Naběh jsem tam na LTP (lehký terénní průzkum) v pátek 17.6.2022.

Poprvé jsem Divokou rokli zaznamenal v knize Orchideje Českého středohoří, kde je avizován růst kruštíku tmavočerveného. Už to je samozřejmě důvod se sem vypravit. Další Divoká rokle na mě vyskočila v knize Minerály Českého středohoří. Další důvod, proč sem vyrazit, A jak řekli, tak udělali. Akurát ty sandálky nebyl úplně dobrej nápad. 

Kousek nad Mojžířem vystoupám přes louku a naskočim do tobogánu Divoké rokle. Ta se svírá v celkem úzké údolí až k ceduli Přírodní památka. Cestou sbírám vzorky zeolitů, které tu někdo zanechal. Od cedule dál začínají tekuté písky - co krok, to skluz dolů. Kolem začínají "skály" z nějakýho bláta (tuf?), v níž nějakou záhadou drží balvany nejrůznější velikosti. Je to krása, zároveň mordor, když se má stoupat vzhůru. Hledám marně kruštíky, z kytek poznávám jen rozchodníky a netřesky.

Ve vyšších polohách potěší nález některé ze záraz, cizopasné kytky, co krade jinejm bylinám vodu a živiny a na to konto není zelená, páč nepotřebuje chlorofyl. Už jsem dost vysoko, dál už je jen nesoudržnej šrot, tak vytraverzuju doprava a pře les se dostanu na louku u Mašovic. Ntvl, regulérní vysokohorská túra. Proklestim se přes louku do vsi o dvou domech, stopnu borce na nádr do Povrlů a zpátky do Mojžíře jedu vlakmo.

Mindblowing vejlet, ale ne úplně sukces. Nález kruštíků nic, šutry taky žádná hitparáda, ergo tu nejsem naposled. Fascinující kousek krajiny. A jen 15 min od centra Ústí nL.

Nástup do rokle.

Zajímavý patvary to tu dělá.

Nějaké sondy.

Proč se to tu chrání.

Balvany vlepené do tufu.

A pohled shora. Celý se to tu sype a pomalu cestuje do doliny.

Čím výš, tím sypčeji. Skoro tu platí Leninovo Jeden krok dopředu, dva dozadu.

Nějaká žluť.

Nějakej rozchodník.

Tvary tu jsou bizarní - třeba tohle čůro.

Solidní strouhanka.

Mravkolví pasti.

Výhled na Kozí vrch.

Nějaký vápenatý polohy.

Některá ze záraz.

Horní část Divoké rokle.

Výhled z horních partií Divoké rokle na Ústí nL.

Louka nad Divokou roklí vede do Mašovic. Cestou tam jsem vyplašil asi 3 srny.

Nějaký zeolity. Povrchový sběr mimo území PP.

Text a foto: Papouš

Žádné komentáře:

Okomentovat