9. 5. 2022

Stones, se01ep02: kaersutity v Suleticích, chvála Kuby Myslivečka, Čertova zeď a NKVB

Location: Suletice, Česko
Druhá epizoda první sezony nového seriálu Stones, v němž s JayKayem hledáme minerály pro zábavu a poučení, nás zavedla do okolí vesničky Suletice na Ústecku. V jejím okolí jsou naleziště pěkných krystalů čedičového amfibolu aka kaersutitu + nějakejch pyroxenů a jedna ze zastávek někdejších mineralogických exkurzí vulkanologa Kuby Myslivečka aka Modráka Mysli. Testovali jsme dva fleky - v pondělí 9.5.2022 byl sekretariát na sondovací výpravě v oblasti Plundrichových hůrek, v úterý 10.5.2022 jsme s JayKayem naběhli na lokalitu Mückenhübel. Ve středu 11.5.2022 jsme pak působení v Suleticích zakončili výpravou k Čertově zdi. Nápad roztáhnout místní průzkumy na tři odpoledna se ukázal jako dobrej - parádně jsme si to tu užili.

Pár slov k hlavnímu vulkanologovi. Poprvé jsem ho zaregistroval v souvislosti s jeho jistou "obsesí" minerálem radiobarytem z křemencového lomu v Jeníkově, tzv. Modré laguně. V srpnu 2017 tam byl JayKay na prvním kajakářském soustředění a jeden bugr s povlakem drobných krystalů radiobarytu jsme tehdá, tuším, brali ústecký babičce na skalku. Zde jeden odskok - vzorek radiobarytu nakonec máme s JayKayem doma taky a přišli jsme k němu dost zvláštním způsobem - při obhlídce hald na Cínovci právě s exkurzí Kuby Myslivečka v červnu 2021 se na parkovišti objevily minerály, které někdo vyhodil, a mezi nimi byl docela slušnej vzorek radiobarytu. Good enough for me.

Radiobaryt z Jeníkova - když se půjdete podívat k lomové stěně, narazíte tam na krystaly tohoto nerostu. Specializuje se na něj ústecký mineralog Jakub Mysliveček (díky za fotku). Repro: strankymineraly.wz.cz

V sobotu 7.4.2018 jsem s Modrákem Mysli poprvé vyrazil na jednu z jeho legendárních mineralogických exkurzí do Krupky na Teplicku. To, co jsem zažil, bylo naprosto mind-blowing - exkurze měla parádní strukturu od teoretického backgroundu až po praktické ukázky, završil ji závěrečný test, kde si účastník podle počtu dosažených bodů mohl vybrat jeden ze sbírky minerálů, které sem Kuba dotáhnul na zádech! Nějakou shodou okolností jsem byl tehdá jeden z prvních, takže jsem si vybral kasák aka kasiterit, páč ten tady diktovat tep cínové doby. Musím přiznat, že mě ohromil Myslivečkův přístup - úplně jsem v této akci neviděl nějakej business plán (protože za to vybíral nějaký úplně nesmyslně malý prachy), ale spíš jsem z toho cítil vůli a chuť podělit se s ostatními o vědomosti. Boží!

Jakub Mysliveček (vlevo) při krušnohorské exkurzi v červnu 2021.

Na další akci jsem se s hlavním vulkanologem vydal až po třech letech - a to na
dvoudenní exkurzi do Krušných hor v červnu 2021. Mysliveček mě opět nezklamal a víkend na Božáku v Krušnejch byl strhující - přednášky, obhlídky nalezišť, mineralogická burza, kaum zu glauben. Já to teda pojal velmi uvolněně, ani jsem se moc nesoustředil na samotný sbírání šutrů, spíš jsem relaxoval, kochal se přírodou, lovil nějaký neutrály, stihnul brusle, lemtal pivo z Pivovaru Chalupník. Ale dělal jsem si samozřejmě poznámky, protože jsem tušil, že nabyté poznatky jednoho dne překlopim na JayKaye (a nejen na něj).

Pár krušnohorskejch ametystů. JayKay je jako horskej myslivec zakleklej ve startovních blocích - jedna z dalších epizod bude z Krušnejch.

V mezičase si totiž pražskej rider, Butochef a pivní znalec Sekal pořídil pastoušku v Osvinově na úbočí Krušných hor, kde je mmch naprosto neskutečnej hadař Karel Janoušek a naprosto neuvěřitelná užovka stromová. No a z Osvináče to neni daleko na ametystový pole u Měděnce, tak jsme tam se Sekalusem taky jukli a vzali pár fialovejch krasavců pro potěchu voka. Ale žádnej drancuňk, na pohodku. Takže teď je asi jasný, že jedna z dalších epizod první sezony nás zavede někam sem (plus na ty hady, protože ty jsou kua interesantní). No, takže takhle inspirativním způsobem nám Modrák Mysli Véček vstoupil s JayKayem do života. Díky za to!

Kaersutit z Plundrichových hůrek, vyndán z vývratu smrku. Díky, kůrovče!

Ale zpátky k amfibolům v Suleticích - v pondělí 9.5.2022 teda
Plundrichovy hůrky, po práci legraci. Napřed jsem se snažil vyprostit jeden amfibol z trachytu v takovym lůmku, což skončilo tak, že chlapec vodlít někam do lesa a ztratil se. Pak jsem si všimnul, že je lesík plnej vejvratů, a napadlo mi, že mezi kořenama by mohli bejt nějaký nálezové relativně bez práce. A taky že jo. Cestou k autu jsem šlápnul do kravince, což mě naplnilo velkou radostí, protože to bylo znamení, že tatok geoepizoda bude goood.


Komárov je 2v1 - vlevo zeolity...

Tenhle povlak máme na komodce.

...vpravo krystaly amfibolu v alterovaném tefritu. Přivezli jsme Hlavatce Zubatce, aby taky měla.

Hornina se ježí krystaly.

A další kósek.

Taky bydlí na komodce, která se začíná podezřele zaplňovat.

JayKay zaznamenává průběh výpravy (kecám, čumí do mobilu a mastí gamesy. Poučení pro příště).

Na počest Kuby Myslivečka jsme doplnili NKVB - Neutrální komplex Velké Březno - runem Modrák Mysli, kterej končí tradičně až u přívozu přes Labe ve Velkáči. Kuba je sám neutralista - je autorem runu Scheelit z Krušnejch do pánve.

Na úterek 10.5.2022 jsme chtěli najít ten Mückenhübel aka Komárov, což se nám nakonec s pomocí Kuby Myslivečka povedlo. Komárov je výbornej v tom (a vidim za tim Myslivečkovo excelentní čtení terénu a smysl pro tvorbu scénáře geoexkurzí), že to je flek 2 in 1 - na jedné části se dají najít nějaké ty místní peniciliny aka zeolity a o kus dál  jsou "skalky ze silně alterovaného tefritu a je to plné krystalů amfibolu a pyroxenu," jak nám napsal Kuba. Ta hornina-alternátor je lezeckou mluvou strouhanka, což je výhoda - dá se dobře rozbíjet kladivem - i nevýhoda - vzorky moc nedržej dohromady. Ale pro účely mládencovy těžby je ta strouhankovitost ideál. A černejch krystalů je v ní po kokot. Vypreparujeme si dva, berem vzorek horniny a valíme dom.


Čertova zeď u Suletic.

JayKay dobyl vršek.

Z údolky je to žiletka.

Lebka neutralisty z řad lesní zvěře.

A na konec vejletu epesní síroveček. Taká pekná pointa.


Ve středu 11.5.2022 máme s JayKayem volníčko, protože školka je kvůli netekoucí vodě zavřená. Vyrážíme k Čertově zdi u Suletic (jiná, známější, je Čertova zeď u Českého Dubu). Ze suletické části Berand stoupáme podél potoků, které pod námi tečou v hlubokých roklích, až k zídce (3 m na vejšku, 10 m na dýlku, 0,5 m na šířku). Aha, teď koukám, že jsou tu dvě, vzdálené od sebe 150 metrů. Tak jsme viděli jen jednu, což asi až tolik neva. "Vypadá to jako dílo člověka, jde ovšem o čedičové žíly, jejichž tvrdá část, na rozdíl od okolních vulkanických popelů, zatím nepodlehla erozi," píše se na mapy.cz. Postupujeme pozvolna, pozorujeme zviřátka, pilkou na švýcarovi krájíme klacíky, prohlížíme si kameny. Od zídky pak vytraverzujeme přes pastviny k silnici a scházíme k autu. Cestou najdeme čerstvý sírovec. Balada.


Tohle oudolí nad Velkým Březnem aka Velkáčem je boží. Neutrálním prizmatem tu vidíme Neutrální komplex Velké Březno (NKVB), kde jsou nádherný runy, plný zatáček, skvělý flow. Konkrétně přes Suletice vede Kasimourek. Šutry tomu daly zase další rozměr. A někde tu mám bejt naleziště smržů, který jsem ale ještě nenašel. Furt je co zkoumat...  

Text a foto: Papouš

Žádné komentáře:

Okomentovat