23. 6. 2024

Orchid Hunting, se04ep04: Houžetín a hlístník hnízdák & Stones, se03ep03: Lukov a nádherně modrý haüyn

Location: Dřevce, Česko

Na Houžetíně, orchidejové pecce v Českém středohoří, jsme byli v prvním epizodě letošního Orchid Huntingu na střevících. Když ale lounské muzeum nasměrovalo exkurzi na neděli 23.6.2024 opět do těchto míst, nebylo moc co řešit. Zvědavost byla maximální. Druhou bombou pak byla návštěva mineralogického naleziště v Lukově a pátrání po nádherně modrém minerálu haüynu! JayKay už byl sice trochu botanicky vyčerpán, ale na tuhle bylinkařinu jsem ho ještě ukecal.

To hlavní se překvapivě událo na pár metrech, a to v místech, kde jsou na Houžetíně různé deprese a prameniště. Z orchidejí jsme viděli poprvé hlístník hnízdák a kruštík modrofialový, dále pak několik vemeníků, okrotici bílou, začínající pětiprstku žežulník a ve finále i onen trs střevíčníků pantoflíčků, který jsem objevil v první epizodě. Ex-post mi vcelku udělalo radost, že jsem pantofel byl schopen najít sám na základě indicií, které jsem získal.

Teď šutre. Lukov je znám hlavně jako naleziště krystalů amfibolu a augitu. Byl jsem tu předtím 2x a nic kloudného jsem tu TBH nenašel. Ale na haüyn jsem byl fakt zvědavej - v palici jsem měl fotku mýho geoguru Modráka Mysli, na níž jsem modrého krasavce poprvé viděl. "Vzhledem k tomu, že je jeho výskyt poměrně vzácný, ceny nejkrásnějších broušených kusů se mohou vyšplhat až na cenu 3000 dolarů za karát," píšou na wiki.

No, kutal jsem asi půl hodiny a nakonec jsem kus čediče s modrym, sotva viditelnym beďarem našel. Ale hlavně vim, kde hledat, takže nějakej nápor sem ještě povedeme. Za mě sukces.

Hluchavkovitá rostlina čistec lesní. Zajímavé je, že všechny hluchavkovité mají čtvercovitý stonek. Testovali jsme i na medovníku meduňkolistém a sedí to. 

Orchidej hlístník hnízdák jsme viděli s JayKayem poprvé. Není zelená, protože si bere živiny od hub, s nimiž funguje v mykorhize. Tyto kousky jsou již zlehka po smrti.

Řasnatka sp. - pro bližší určení je třeba mikroskop.

Botanička Bára Čepelová a přeslička největší.

Lilie zlatohlávek.

Pětiprstka žežulník se v lesech Houžetína teprve rozjížděla.

Vemeník zelenavý.

Botanická exkurze na Houžetíně.

Vraní oko čtyřlisté vypadá jako borůvka, ale je jedovaté.

Kruštík modrofialový se na konci června 2024 teprve rozjížděl.

Trs střevíčníku pantoflíčku po odkvětu. Za květu vypadal TAKHLE.

Zárodek hadovky smrduté.

Hadovka smrdutá, dospělec. Design parádní, smrad mocnej. I tak udělá radost.

Suk biotitu z Lukova. 

Krystaly amfibolu z Lukova. 

Haüyn z nějaké DE lokality. 

Haüyny z Lukova.

Haüüny z Lukova


Text a foto: Papouš

Žádné komentáře:

Okomentovat