31. 3. 2008

Sasko nejsou jenom písky I. - Plauenscher Grund: libová klettergarten v Drážďanech

Location: Drážďany, Německo
Starý lom v sousedství dvou mostů a čtyř tunelů frekventované dálnice s výhledem na novoromantický hrádek Begerburg, který by se vyjímal spíš v Disneylandu. Ze skály místy trčí obří kotvy, na jejím povrchu jsou žlábky po lomové vrtačce. Tak vypadá na první pohled klettergarten Plauenscher Grund v Drážďanech. Těžko hledat podivnější místo na lezení.

Červenohnědý borec ladí další tempo (a taky s pozadím) v závěrečném boulderu dvouhvězdičkové cesty Sonnenkante 6+ na Sportkletterwandu.
Industriálně-mikimausovský eintopf ale nabízí parádní lezenici v červeno-hnědo-černé žule. Plotny s policemi, lištami i nehtovými škrabkami, stiskače, občas přidržet na sokola járek po vrtačce. Pro Meresjevy, co nohy při lezení za sebou jen tahají, jsou časté stupy na tření docela očistec. Ale všude je jištění ve stylu "všichni-to-máme-rádi-jen-někteří-to-nechtějí-přiznat": borháky a nýty Raumer a lešenářské kotvy po dvou metrech. Mágo povoleno. Plauenscher Grund je prostě vytůněná klettergarten v plný palbě.
Čtyřicetimetrová skála pod zámečkem Begerburg připomíná Pastýřskou stěnu v Děčíně. Po výrazné hraně uprostřed vede ferata Sachsenstiege. Vpravo od ní je stejnojmenný sektor, vlevo sektor Burgwand.
Na stěně pod Begerburgem se leze od 70. let, kdy tu vznikaly hákovačky. Sportovní cesty přišly na řadu v 80. letech a v roce 1985 tu dokonce proběhly závody v lezení za účasti borců z východního Německa, Československa, Bulharska a Rumunska. Pak ale majitel Begerburgu lezení v lomu zakázal.
Renesance místní žuly přišla v první polovině roku 2004, kdy tu vznikla ferata Sachsenstiege (o ní někdy příště). Majitel pozemku pak zase lezení povolil a vyrostla tu dálnice a pěkná klettergarten s pěti desítkami cest. Lezení je tu ideální v chladnějších obdobích roku, sektory jsou obrácené k jihu a jihozápadu.
Sektory na Plauenscher Grundu

1. Sachsenstiege (zleva doprava 8-, 7, 7, 9-, 9, 6)
Sektor vpravo od feraty Sachsenstiege. Nepůsobí moc vábně, skála je špinavá.
2. Burgwand (zprava doleva 7-, 7,-, 7-, 6, 7-, 7- (7+ druhá délka), 7-, 6, 6-)
V koutě vlevo od feraty Sachsenstiege vedou podle Majka a Johnyho25 pěkné sedmmínusky. Na výrazné polici v koutě, kde se cesty sbíhají, je kniha. Johny-Praktikantka-Ripper nechca okusil i druhou délku něčeho, ale sypalo se to.
3. Plattenwand (zprava doleva 5+, 5, 6)
Nejlehčí sektor na Plauenscher Grundu. Vpravo vede hvězdičková pětpluska Buschgespenst s hodinama po vrtu, uprostřed dvojhvězda Steingarten 5 a vlevo další hvězda Spagat 6. Pěkná plotnička, softmovera potěší.
Nohand v položené plotničce Steingarten 5 (sektor Plattenwand) v podání Johnyho25.
4. Tunnelblick (zprava doleva 6-, 6+, 7+, 8-, 7-)
Parádní plotna, při naší návštěvě v půlce března ale byla zateklá. Testnuli jsme nevábně vyhlížející koutek Baumverschneidung 6- v pravé části sektoru. Vzhled nic moc, lezení fajn.
5. Sportkletterwand (zprava doleva 6+, 7-, 7, 8, 7+, 8-, 8+, 6, 5, 6-, 6-)
V pravé části jsou dvě mňamky - Sonnenkante 6+ a Jack the Ripper 7-. Kanta je luxusní, ale těžká, s bouldrem nahoře. Rozparovač je celkem technický rozpor, mírně převislý s různými stiskači a hrankami.
Majk míjí kotvu-rozparovačku v parádní dvaadvacetimetrové cestě Jack the Ripper 7- na Sportkletterwandu.
6. Sonnenwand (zleva doprava 7-, 7, 7, 6, 7+, 7-, 8, 9-, 8, 8-, 6+, 6+)
Ochutnali jsme dvouhvězdičkovou cestu Autobahn 6, u třetího nás potrápila, ale chutnala. Apartní lajna.
Manažerka zkouší správnou sekvenci kroků v nejtěžším úseku cesty Autobahn 6 na Sonnenwandu.
Sektory Sportkletterwand a Tunnelblick. Zcela vlevo leze Majk Jacka Rozparovače, borec uprostřed Sonnenkantu, obě na Sportkletterwandu. Lezec vpravo zkouší šestplusku Dornerbusch v Tunnelblicku.
Industriálek s dálničními mosty a tunely od štandu na Plattenwandu.
Přístup

Ze Severočeské hnědouhelné pánve a okolí je to po dálnici D8/A17 do Drážďan půlhodinka, možná hodinka. Trochu složitější je promotat se okrajovými čtvrtěmi saského velkoměsta a trefit ke skalám. Naší výpravě výrazně pomáhal hlas androida z navigace, do níž Johny25 zadal Tharandter Strasse a která nás bezpečně navedla.
Pro ty, co si androida ještě nepořídili, mapka a popis přístupu. Sjeďte z dálnice na třetím sjezdu na Drážďany - Centrum. Po 100 metrech od sjezdu zahněte na téčku doleva na B170 Innsbrucker Strasse. Po 1,7 km odbočte doleva na Kohlenstrasse. Po dalším 1,8 km zahněte doprava na Karlsruher Strasse. Po 200 metrech doleva na Coschützer Strasse, po 1,2 km doleva a po necelých 100 metrech zase doleva. Dále 400 metrů ulicí Altplauen na dno údolí a doleva po Tharandter Strasse ještě 1,5 km, až na místo, kde údolí přetne dálniční most. Jste u skal.
Jednodušší cesta do Plauenscher Grundu podle Michaela Vyleťala (aktualizace 22. 7. 2008): Odbočíte na exitu č. 3 z dálnice A17 (Praha - Drážďany), pak na světelné křižovatce vlevo po B170 Innsbrucker Strasse. Pak už neodbočujete nikam, ale jedete stále po hlavní silnici cca 3 km, kde na světelné křižovatce narazíte na odbočku Plauen. Odbočíte vlevo do Nöthnitzer Strasse a po ní cca 2 km, až na stopku ke kostelu. Tu projedete rovně a dále po hlavní z kopce až na další T křižovatku s Tharandter Strasse. Zde vlevo cca 3 km k dálničnímu mostu nad Vámi a jste u skal.
Popis cesty najdete třeba na http://www.viamichelin.de/
Průvodec

Průvodčík Franka Richtera Sportklettergebiete in Sachsen - Ostteil doporučuje dávat si bacha na lámavost některých cest, V průvodci jsou vyznačené. I když loučka pod skalami je jako stvořená pro dětské hrátky, dětičky by neměly pobíhat kvůli nebezpečí pádu kamenů přímo pod nástupy. Richterův kletterführer je k dostání i u nás - třeba v Hudysportu ve Hřensku za cca 600 Kč.

A když vás konzumace žulových plotniček unaví nebo omrzí, můžete vyrazit do půlmilionové saské metropole za kulturou nebo za slevičkami do místních kaufparků.