27. 4. 2024

Stones, se03ep01: Škeble na Radovesické výsypce & nejvyšší rozhledna v Česku

Location: Bílina, Česko

Na Radovesické výsypce u Bíliny jsem se byl zkraje devadesátek podívat se zeměpisnou exkurzí vedenou geologem Vlastislavem Vlačihou. V paměti mi utkvělo, jak skoro z každého kusu skrývky, do něhož praštil geologickým kladivem, vypadla nějaká zkamenělina. Vzpomněl jsem jsem si na to při sestavování paleoprogramu pro svého ředitele JayKaye. No jo, výsypka je velká jak sviň – 4 x 4 km – mezitím prošla rekultivací, takže je celá zelená, žádnej volnej kus se skrývkou. Nevěděl jsem, jak to pojmout.

Pomohlo, když se v pondělí 15.4.2024 na FB objevily fotky Tomáše Grunta se zkamenělými škeblemi, patrně rodu Inoceramus. Hned jsem nadskočil a poprosil Toma o souřadnice. Další kindervejpravka začala dostávat kontury! Byl jsem jak na trní a už následující den jsem se tam po práci vypravil na průzkum. Deset minut v dešti a větru a měl jsem hned dvě slušný škeble. Ještě vymyslet jeden highlight a je z toho celodenní trip s krakenama.


JayKay byl mezitím s Hlavatkou – Zubatkou na lovu jedné keše v Egyptě, a tak prostor pro vejpravku nastal až v sobotu 27.4.2024. Druhym highlightem se stala nejvyšší rozhledna v ČR na elektrárně v Ledvicích. Na její prohlídku - nutný booking - jsme chytili dva fleky z posledních čtyř, ale nakonec přibyly další dvě místa, tak jsme se domluvili se sekcí okolo pražského bratrance Tomíka, že dondou na škeble a rozhlednu taky.

Abychom měli na výpravu dostatek kladívek, domluvil jsem se na zápůjčce s Plší sekcí. Nakonec to dopadlo tak, že se Plši přidali taky a vznikla z toho desetičlenná exkurze – 5 dospělců a 5 dětiček. Zaklovali jsme si pěkně a povedly se i docela vděčné nálezy. Jedna kolemjdoucí nám poradila, že máme hledat i fosilie ramenonožců, jednoho nám nadělila, pár jich našla Plšata.

Asi se to povedlo, páč ten nejlepší feedback je, když se cílovka - tedy potěr - zeptá: "A kdy půjdeme zase?" To se sekretariát zatetelí blahem…

Rozhledna v Ledvicích už pak byla hlavičkou na hřebíček a třešničkou na dortíček – 3D filmík, výjezd nejvyšším výtahem v ČR a kus po schodech na 144 m vysokou budovu s mocnými výhledy do kraje, závěrečná keška – všechno zadax… Oh, wait – za ty háky zaplacený ČEZu si zasloužim, aby to bylo zadax.


Nakonec jsme se ještě vypravili do Hrobčic na Stezku skřítka Hrobčíka, aby si JayKayTomíkem trochu pohráli. Nabitej den rámovanej dvěma five-star atrakcema, za mě gut.

JayKay připravil pro účastníky expedičky welcome výstavku že svých paleosbírek.

Basecamp u haldy se skrývkou se škeblemi.

Nejmladší Plšice ukazuje pěkný nález.

Detail.

JayKay skóruje!

Teta Zuz našla tohotok krasavce. Zkoušel jsem ho vyprostit, ale bez úspěchu.

Plšice ukazují své nálezy.

Tomík se šklebí se škeblí.

Ulovené vzorky.

Jdeme na rozhlednu na elektrárně Ledvice. To je ten nejvyšší šedej barák vpravo.

Napřed 3D filmík o vzniku uhlí a důležitosti elektřiny.

JayKay (vlevo) a Tomík se chystají na výstup na rozhlednu.

Dopravníky.

Výtah na rozhlednu má hafo pater...

...plus zbývá zdolat pár schůdků.

Nahoře na elektrárně je skleněnej budník proti elementum.

Radovesická výsypka.

Rozhledna Crew - zleva Sekretärin, teta Zuz, Ujko Filús. Kindere - uprostřed Tomík, vpravo JayKay Rozhledna.

Kouř z nového bloku ledvické elektrárny nejde ven vysokým komínem, ale chladicí věží.

Keš tu mají mocnou.

T-rex na Stezce skřítka Hrobčíka je čím dál tím víc kaput.

Další dinosauři mají radši podobu 2D. Tomík.

JayKay.

Trpaslici a Bořeň.

Hurvínci.


Text a foto:
 Papouš

Žádné komentáře:

Okomentovat