18. 4. 2022

Stones, se01ep01: thomsonity z Pustého vrchu, kvaky, italský mafián a přelétavý motýl

Location: Pustý vrch, Česko

Na Pustý vrch nad DC mě poprvé dotáhli legendární skalní a jeskynní prospektor Dan Hasič Hölzl a jeho kolega z práce Jarmil Hofírek ve středu 18.8.2005 s tím, že tam jsou nějaký skály, kde by šel zatnout dráp, čti spáchat nějaká cesta. Tehdá z toho vznikly dva kvaky a šest prvovýstupů. Do názvů dvou z nich jsem si naprojektoval dvě mediální hvězdy té doby - Umberta Bonfiglia, což bylo falešné jméno zabijáka Luigiho Putroneho, a maršála Rybalka, jehož bustu někdo v Děčíně natřel na červeno. 

Putrone dostal v Itálii doživotí za devět vražd, pak zmizel do Ústí nad Labem, kde ho v roce 2005 chytila zásahovka. Po vydání do vlasti začal zpívat a měl mu za to být snížen trest na 7 let. V roce 2017 ale dostal 20 let za přiznání k dalším zločinům, jestli to googluju správně. Kvaky s cestami pak asi pohltila příroda a Pustý vrch si dál vesele pustnul.

V průběhu let se u mě objevuje a zaniká afinita k minerálům - v otázkách koníčků jsem přelétavý jak motýl, jak se rychle pro něco nadchnu, tak rychle vystydnu. Mocným hybatelem se v tomto směru ukázal být JakKay, který směrem k obslužnému personálu vydává požadavky na pestrý program. Šutry a přikládání k nim se jeví jako jedna z cest. 

Když je příležitost, kouknem do Terra Mineralia, na výstavu v UL muzeu, do plenéru ve Votrubcově lomu, vymetáme doly, hromady bludnejch balvanů u Sase nebo u Vidnavy, hledíme na slunce... Uvidíme, jestli to zanechá nějakej dojem. Na sekretariátu na tom ovšem musíme trochu makat, takže jsem v průběhu let přijal účast na dvou luxusních exkurzích s geologem Jakubem Myslivečkem.

Nu a tak se objevil nápad, že bychom v roce 2022 udělali pár vejprav na šutry (jakože téma roku). Sekretariát proto koncem 2021 zakoupil geologické kladivo za 600 CZK, z čehož se vyklubalo zednický náčiní z nějakýho bláta, protože po dvou ranách do kamene šla hrana kladiva do kytek. 

Switchback k Pustému vrchu - na Myslivečkově přednášce o minerálech Českého středohoří mě zaujaly kulovité thomsonity v dutinách čediče na Pustém vrchu a jejich relativně dobrá dostupnost. V sobotu 16.4.2022 jsem měl zcela výjimečně čas a vyrazil jsem na průzkum. Objective: najít kvaky vylezené v roce 2005 + najít zdroj thomsonitů. Vydal jsem se z osady Folge, brousil svahy Pustého vrchu, hledal skály a dutiny.

Hlavní zdroj thomsonitů je lůmek kousek od vrcholu Pustého vrchu. Hledači se s tim moc nemažou a odtěžili kus skály i s hlínou nad ní. Jestli je to dobře/špatně nehodnotim, jen snad, že s přihlédnutím k rabování kamene ve velkolomech je tohle relativně sranda. Nicméně přechozí hledači uvolnili dostatek materiálu i pro nás pouhé sběrače z povrchu. Jo a ty cesty z roku 2005 jsem samozřejmě nenašel. 

Z dutin vyplněných kuličkami thomsonitu jsem úplně pryč, takže hned v pondělí 18.4.2022 dlabeme s JayKayem a Hlavičkou na Velikonoce a vyrážíme na první epizodu první sezony. Ředitel vcelku zdomácněl, činnost s kladivem je na něj dostatečně dynamická, tak uvidíme, jak nám půjde prospecting dál. Pusťák byl ideálním vplutím do dalších dobrodružství.

V úbočí Pustého vrchu jsou různé skalky, kde se dá taky něco najít. Z průzkumu v sobotu 16.4.2022.

Hodiny na čediči jsem ještě neviděl. V dutinách určitě v minulosti byly nějaký krystaly.  

Fakt hodiny.

Něco tu je!

Tady taky.

Tenhle beru. V pozadí zednický kladívko vydávaný za geologický. Nějakej scrap z Číny, asi.

Lůmek kousek od vrcholu, kde se odehrávají hlavní nálezy.

Přímo pod vrcholem Pustého vrchu je zajímavý masiv Mohyla, na který vedou cesty od místního hardmovera Jéni Paula. Menu najdete na Skalních oblastech.

JayKay a Hlavička se zapisují do Gipfelbuchu.

Příchod na Pusťák vede po pastvinách s výhledy na Středohoří, Lužické hory, Bezděz a Sněžník, více méně po rovince.

Hlavička si prohlíží slaňák na masivu Mohyla od Jéni Paula, vpravo vrcholová mohyla.

První epizoda první sezony geoseroše začala v pondělí 18.4.2022.

Hlavička našla tvarově dokonalou, byť odštípnutou kouli thomsonitu.

Práce s kladivem pana ředitele zaujala

Dutinky s bílou "plísní" jsou krasavice.

Thomsoniti. Ten nedotaženej nátek v dutině se mi děsně líbí.

Text a foto: Papouš

Žádné komentáře:

Okomentovat