4. 7. 2019

Čundr po Říši, Day 2: Tanky v Munsteru, plastovej tiger a Chceš-li mír, chystej válku!

Location: Munster, Německo
Jak již bylo řečeno minule, jedním z highlightů Čundru po Říši měla být návštěva Deutsches Panzer Museum v Munsteru (neplést s Münsterem) - tedy Německého muzea tanků. Zběžný pohled do statistik napověděl, že Munster se významem vejde do první pětky těchto institucí ve světě. V roce 2019 jsem události okolo WW2 celkem sledoval, takže nastal čas si bojovou techniku prohlédnout face to face. No a proč to neudělat v den mých abrahámovin připadajících na čtvrtek 4.7.2019?


Proběhlo to celkem rychle, protože velitel divize horských myslivců Schreckenstein JayKay dal v klidu první část výstavky, kde byla právě německá technika z WW2 - mimo jiné i jeden ze dvou dochovaných vrhačů raket Sturmtiger, Königstiger, Kübelwagen aka Kaďour, Schwimmwagen a další tanky nebo jejich stíhače. Jak se objevily novější kousky, přestalo to Gebirgsjägera bavit a prováděl sabotáže. Takže kolem izraelské merkávy jsme jen proběhli.

Víc to kadeta bavilo venku, kde stál jeden Leopard, do jehož věže se dalo po schodišti a žebříčku vlézt - takže to jsme dali dvakrát. Vztah k uniformě jsme pak upevnili v muzeálním shopu, kde si JayKay odhlasoval nákup teddy-beara v německejch maskáčích za nemírných 13 €. Říkáme mu Helmut.

Parkplatz an der Schwindebecker Heide = noc č.2.

U lesíka na pohodu.

Vágon s obrněncem napovídá, že jsme správně v Muzeu tanků v Munsteru...

...založeném 1983.

Prototyp Kanonenjagdpanzeru.

BVP Marder.

Předsériový tank Leopard.

Obojživelný transportér Luchs.

Citát Waltera Benjamina na zdech Muzea tanků v Munsteru: "Kdo chce mír, mluví o válce." Tohle mi přišlo jako plagiát, protože už Cicero děl: "Si vis pacem para bellum." tedy Chceš-li mír, chystej válku (vim to náhodou, jde o oblíbený citát mého otce). Je v tom rozdíl? Za mě moc ne - prostě: když chceš žít v míru, musíš mít dostatečnou zásobu kvérů. Tady se rozdíl snaží vysvětlit (volná citace): "Římský idiom si klade za cíl prosadit mír hrozbou a v případě potřeby i s využitím vojenské síly. To zapadá do kultury, ve které byla válka běžným prostředkem politického konfliktu. Benjaminův citát chce po zkušenostech s nekontrolovaným, průmyslovým masovým zabíjením z první světové války tento přístup dále rozvíjet. Pod záštitou totální války by "chystej válku" nepřineslo "mír", ale pouze nekonečné utrpení a úplné zničení. Pokud princip Chceš-li mír, chystej válku nefunguje, musí se lidstvo válce v budoucnosti zcela vyhnout. A aby toho bylo dosaženo, musí být neuvěřitelné hrůzy moderní války ukázány, musí se o nich diskutovat a připomínat je nezkresleně - aby se odstranilo pokušení vést válku." Jako dobrý, ale furt si myslim, že je dobrý mít nějaký kvéry ready (a třeba neodzbrojovat občanstvo, jak se tomu děje).  

Panzerkampfwagen III (resp. PzKpfw III či SdKfz 141) byl německý střední tank, vyráběný v letech 1939-1943. Celkem bylo vyrobeno asi 5650 strojů.

Replika německého tanku A7V z první světové války. Německo význam tanků dlouho podceňovalo, vývoj těchto obrněnců začal až 1916, výroba pak v polovině 1917, přičemž počet 20 kusů byl zcela zanedbatelný. Navíc tanky A7V byly kolosy s  min. 18člennými osádkami, což bylo v boji problematické. V březnu 1918 se zjistilo, že tank má absolutně nevyhovující jízdní vlastnosti v terénu. Německá armáda proto bojovala víc s ukořistěnými tanky než s vlastními. Tři tanky A7V se v roce 1918 zúčastnily u francouzského Villers-Bretonneux první tankové bitvy v historii, ve které se střetly se třemi britskými tanky Mark IV. Potyčka skončila poškozením dvou tanků Mark IV, zničením vedoucího německého tanku a ústupem zbylých dvou A7V. (wiki)


Židle klekačka v tanku.

DZVR 21 je obrněné policejní vozidlo z časů Výmarské republiky (1918 - 1933). Podlaha vozidla byla pancéřována 4mm pláty, aby byla posádka chráněna před ručními granáty pod vozidlem. Mírová smlouva ve Versailles z 28.6.1919 zakazovala Německu vlastnit a vyvíjet obrněná vozidla pro armádu, policie ale měla výjimku. Obrněnec vážil 12 t, posádku tvořilo 7 - 9 mužů a dosahoval až 50 km/h.

Tank LK II (Leichter Kampfwagen II) byl prototyp německého lehkého tanku vyvinutého na sklonku WW1. Měly být lehčí a levnější variantou připravovaných těžkých tanků K-wagen a Sturmpanzerwagen A7V. Do června 1918 však byly dokončeny pouze dva prototypy a armádní objednávka na 580 tanků LK II nebyla nikdy realizována.

Panzerkampfwagen I (resp. PzKpfw I či SdKfz 101) byl německý lehký tank produkovaný v letech 1934–1940. Celkem bylo vyrobeno přes 2100 strojů. Původně se předpokládalo, že půjde jen o cvičné stroje, ale finanční potíže a problémy s vývojem středních tanků typu Pz III a Pz IV vedly k tomu, že byl nakonec nasazován v boji a na začátku války dokonce byl nejčetnějším bojovým strojem německých tankových vojsk, zejména ve Španělské občanské válce a při invazi do Polska. (wiki)

LT vz. 38 (nebo TNHP, německy PzKpfw 38(t) či SdKfz 140) byl lehký tank čs. konstrukce převzatý Wehrmachtem po obsazení Československa v roce 1939 a používaný jím během druhé světové války. V roce 1939 byl považován za jeden z nejlepších lehkých tanků na světě. Kvůli rychlému vývoji obrněné techniky během válečných let však poměrně rychle zastaral. Německu se osvědčil jak v Polsku v roce 1939, tak i ve Francii v roce 1940 a na Balkáně na jaře 1941. Vpád do SSSR v červnu 1941 a střety se stále narůstajícími počty tanků T-34 ale ukázal, že lehký tank má pro rok 1942 jen omezené možnosti. Německo v roce 1942 výrobu tanků ukončilo, ponechalo ve výrobě však jeho korbu a podvozek, který se stal základem pro mnoho odvozených a přestavovaných typů zbraní – zejména samohybných děl a stíhačů tanků - viz níže (wiki).

Osmaosmdesátka - 88mm kanón Flak 18/36/37/41 je německý protiletadlový a protitankový kanón ráže 88 mm vyvinutý ve 30. letech. Během druhé světové války se dočkal rozsáhlého nasazení a stal se jednou z nejuznávanějších německých zbraní tohoto konfliktu.

Panzerkampfwagen III (resp. PzKpfw III či SdKfz 141) byl německý střední tank, vyráběný v letech 1939-1943. Celkem bylo vyrobeno asi 5650 strojů.

Motocykl BMW R12. Taky legenda.

Panzerkampfwagen V Panther (SdKfz 171) byl německý tank vyráběný v letech 1943–1945. Představoval německou reakci na sovětský tank T-34/76. Překonával jej jak silou pancíře, tak zejména výkonností a přesností děla 75 mm KwK 42 L/70, tento náskok však byl brzy z velké části dohnán novou verzí T-34/85. Panther je obecně považován za jeden z nejlepších středních tanků druhé světové války. (wiki)

V polovině roku 1943 sloužilo v německých jednotkách asi 340 Pantherů. Ty byly poprvé nasazeny v bitvě u Kurska, ovšem stalo se tak příliš brzy, bez řádného odzkoušení a odstranění dětských nedostatků, takže jejich výkon zůstal daleko za očekáváním. Mnoho strojů odpadlo pro technické obtíže (v průběhu několika dnů bylo ztraceno 150 tanků). Společně s T-34 a po doladění některých obtíži se Panther stal jedním z nejlepších strojů války, ovšem německý průmysl jich nebyl schopen vyprodukovat dostatečné množství. Od druhé poloviny roku 1943 se Panthery začaly skutečně osvědčovat. Například divize SS Das Reich v září 1943 během dvou dnů zničila za pomoci Pantherů 40 sovětských T-34 a KV-1. Tankový pluk Bäke v lednu 1944 v pětidenním boji v “kapse Balabonovka” zničil 267 tanků, při ztrátě jednoho tanku Tiger a 4 Pantherů. Na západní frontě byla nadřazenost Pantherů ještě výraznější. Po válce je určitou dobu používalo Československo, Maďarsko i Francie. (wiki)

Panzerkampfwagen IV (SdKfz 161, PzKpfw IV nebo Pz IV) byl německý střední tank, jehož první varianty byly vyvíjeny od roku 1933 v Německu jakožto střední tank určený k podpoře pěchoty. První prototypy vznikly na přelomu let 1935/1936, používal se po celou druhou světovou válku. U prvních variant Pz IV byl hlavní zbraní krátký 75mm kanón, který ovšem nebyl zrovna ideální pro boj s obrněnou technikou protivníka. Nasazení tanků Pz IV na východní frontě, kde se střetly s těžce opancéřovanými a lépe vyzbrojenými tanky T-34 a KV-1, ukázalo na urychlenou potřebu vyvinout tank schopný vést alespoň trochu vyrovnaný boj s těmito protivníky. Jelikož tank Pz III neumožňoval instalaci patřičně silné výzbroje a vývoj nových typů by byl zdlouhavý, zbýval pouze tank Pz IV, který byl urychleně vyzbrojen dlouhým 75mm kanonem. Tanky byly používány i po druhé světové válce. Využívala je například československá armáda nebo francouzská armáda, které pak vyřazené tanky odprodaly do Sýrie, která je nasadila proti Izraeli za šestidenní války v roce 1967.


Legendární německý tank Tiger v Munsteru je plastovej fake. Muzeum mělo tigera půjčeného, ale majitel ho chtěl zpátky. Tank je ale tak vyhledávaným exponátem, že si muzeum nechalo vyrobit umělohmotný model 1:1. K rozeznání to ale není. 

Panzerkampfwagen VI Tiger (též PzKpfw VI, Tiger I ausf.H či SdKfz 181) byl německý těžký tank vyvinutý za WW2, který byl od roku 1942 nasazován v Africe a Evropě. Tiger I poskytl německé armádě první obrněné bojové vozidlo s kanonem 88 mm. Vyráběn byl od srpna 1942 do srpna 1944 a celkem vzniklo asi 1.347 strojů. Po srpnu 1944 byla výroba Tigeru I postupně ukončena ve prospěch tanku Tiger II. Zatímco byl Tiger I ve své době označován za vynikající konstrukci, byl překombinován s použitím drahých materiálů a výrobních metod náročných na práci, jak říkají Angláni "overengineered". Byl také náchylný k poruchám podvozku a jeho dojezd byl omezen vysokou spotřebou paliva. Byl obtížný na přepravu a za blátivého počasí mu hrozila imobilita, zatímco v zimě hrozilo, že mu led a sníh ztuhnou mezi prokládanými koly typu Schachtellaufwerk, čímž se zasekla. Toto byl problém na východní frontě v bahnitém období rasputice nebo za extrémního chladu. (wiki)


Kettenkrad HK 101, malý řetězový motocykl typu HK 101, byl jedním z nejtypičtějších vozidel Wehrmachtu. Připomíná pásovou motorku, ale většinou se ovládal jako tank. Dokázal si poradit i s nejtěžším terénem, a přesto dosahoval na silnici až rychlosti 80 km/h. Vyrobilo se jich 8.000 ks. Váha je 1,3 tuny.

Jagdpanzer 38 (t) (Sd.Kfz. 138/2, neoficiálně Hetzer) byl německý stíhač tanků za WW2, vyvinutý a vyráběný v Protektorátu Čechy a Morava. Byl bojově nasazen na frontě od července 1944 do konce války. Sériová výroba probíhala v závodech BMM (Böhmisch-Mährische Maschinenfabrik, bývalá ČKD) v Praze a ve Škodě Plzeň. Do konce války bylo vyrobeno více než 2 800 kusů, z toho přes 2000 v Praze a asi 800 v Plzni.


KdF 82 aka Kübelwagen alias Kaďour vulgo VW 82 je lehký džíp na upraveném podvozku VW Brouk a vyráběný v letech 1940–1945 firmou KdF-Wagen, nyní Volkswagen v německém městě Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben, po válce přejmenovaném na Wolfsburg. Konstruktérem vozu byl Ferdinand Porsche, rodák z Vratislavic nad Nisou. Vyrobilo se jich 50.000 ks. (wiki)


Schwimwagen byla obojživelná verze Kaďoura. Nádhernej design (ta lopatka, to pádýlko!).

Sklopný lodní šroub na Schwimmwagenu.

Palma a svastika - znak německého Afrikakorpsu.

Německý stíhač tanků Marder III byl vyvinut na podvozku československého tanku LT-38 (resp. PzKpfw 38(t)). Obrněnce vyráběla pražská firma BMM (ČKD Praha). Hlavní zbraní stíhače tanků byly ukořistěné sovětské kanóny F-22. Na podvozku tanku PzKpfw 38(t) byla instalována nástavba, jejíž konstrukce však nebyla pro praktické bojové použití ideální. Střelec a nabíječ tohoto obrněnce byli špatně kryti před nepřátelskou palbou, chyběla střecha, takže při dešti musela být přes nástavbu přetažena nepromokavá plachta. (wiki)

Ruský tank T-34, model 1943 s velitelskou věžičkou a muž v pruhovaném, obdivovatel obrněnců JayKay. 

Předsériový kus Jadgpanzera IV v Munsteru.

Jagdpanzer IV (Sd.Kfz. 162) byl německý těžký stíhač tanků, který vznikl na podvozku německého tanku PzKpfw IV. Stroj byl vyvinut v průběhu roku 1943 a jeho různé varianty byly vyráběny od ledna 1944 do března 1945. Na předním a bočním pancíři je dobře patrný nátěr zimmeritem - hmota podobná jemnému betonu měla chránit tanky před magnetickými minami. 

Jagdpanzer V Jagdpanther byl německý stíhač tanků na podvozku tanku Panther. Ve výzbroji měl osvědčené 88m dělo. Bylo jich vyrobeno pouhých 415 ks.

Sturmgeschütz III, Ausführung G aka StuG III byl stíhač tanků na podvozku tanku Panzer III. Jde o nejrozšířenější typ německého obrněnce ve WW2. Byl vyzbrojen kanónem 75 mm a verze G i dvěma kulomety. Po ukončení války byly kořistní stroje užívány i v Československé armádě, v Sýrii zůstaly stroje StuG III ve službě až do šestidenní války (1967), možná i později.

Sturmtiger byl německý samohybný raketomet z WW2. Po bitvě u Stalingradu bylo zřejmé, že armáda potřebuje účinnou zbraň na likvidaci budov a opevnění, které sloužily k obraně měst. Výsledkem byl stroj, jenž byl osazen vrhačem raketových střel RW-61, který byl původně určen pro bitevní lodě jako protiponorková zbraň. Podvozek byl vzhledem k hmotnosti munice užit z těžkého tanku Tiger I. (wiki)


Nábojem byla 1,4 metru dlouhá raketa (vlevo dole), která měla vlastní motor. S touto raketou vážící 345 kg bylo manipulováno prostřednictvím minijeřábu. Do věže obrněnce se vešlo 16 kusů těchto raket do úložných prostor a jedna raketa na válečkový dopravník a výjimečně ještě jedna byla vložena v hlavni. Do sériové výroby se Sturmtiger dostal až na jaře roku 1944. Celkem bylo vyrobeno pouhých 18 kusů, dochovaly se dva. Sturmtigery byly nasazeny zejména na západní frontě, bojovaly například v bitvě v Ardenách. Použity byly také při potlačení Varšavského povstání.

Maus byl německý supertěžký tank, který byl vyroben jen v několika exemplářích. Měl paralelně 128mm a 75mm kanon, ale jeho váha 188 t de facto znamenala, že nemohl přejíždět běžné mosty. Jediný dochovaný exponát je vystaven v tankovém muzeu v Kubince u Moskvy.

Königstiger aka Panzerkampfwagen VI Tiger II - ve výzbroji měl osvědčený 88m kanon, vážil 70 t a dohromady jich bylo vyrobeno cca 500 ks. Poprvé bojoval v červenci 1944 v Normandii.

Legenda WW2, americký tank M4 Sherman. Jednoho maj i v plzeňský zoo.

Motor Tatra 103 byl vyvinut za války a byl osazován do různých německých obrněnců. Nejvíc ho ale proslavilo využití v nákladním autě Tatra 111, která se vyráběla od 1943 do 1962. 

Tank T-55 s průřezy sloužil jako výcviková pomůcka pro mechaniky i pro bojové posádky. Za tím účelem byl vybaven kompletní sadou příslušenství, které bylo plně funkční.

Britský tank Centurion.

Americký tank M48 Patton.

JayKay uvnitř prohlídkového tanku Leopard...


...to je von, ten leprd.

JayKayův přírůstek do sbírky plyšů - Helmut v bundeswehráckejch maskáčích. No neni süss?


Text (popisky převzaty z wiki) a foto: Papouš 

Žádné komentáře:

Okomentovat