25. 12. 2022

Stones, se01ep11: Vánoční paleo na Telnici - mořský ježek ve tvaru srdíčka, masová houba a 4 smírčí kříže

Location: Knínice, Česko

Paleu jsme se s JayKayem úplně nazamýšleli věnovat, našlo si nás tak nějak samo. Řada šutromilců se zkamenělinami zabývá, taky to o dost rozšiřuje nabídku Bucket Listu, klepání kladivem a nález fosssila má značnej Spassfaktor pro ředitele i sekretářku a venkoncem kolem komína nějaký ty pozůstatky z minulejch dob taky máme. Takže why not. Nejdřív jsme se vydali po stopách GeoGurua Kuby Myslivečka na listí do Ludvíkovic, v pestrobarevných Dobrčicích byl taky list, první zviřátka přišla v Orthocerovém lůmku. Vánoce 2022 proběhly na blátě, tak jsme to s JayKayem switchli ze zimních programů na paleo. A stálo to za to.

Že budou v pískovcích taky nějaký vobtisky škeblí, mi bylo jasný již od 2006, kdy jsme s Hasičem spáchali na Děčínském Sněžníku cestu Mušličková polévka IV - ve stěně jsme na nějaký škeble narazili a z toho rezultoval název cesty. Když jsem chystal pro JayKaye handouty pro geoakce, narazil jsem na dvě pískovcové lokality na úbočí Krušnejch nad Telnicí - Knínice - Stěna (kóta 525) a Knínice - Stěna (lom) s charakteristikou "významná paleontologická lokalita" + s telefonním seznamem zde se vyskytujících škeblí inoceramus. Navíc jen 14 km od základny. Jasnej target na božihodový paleo v neděli 25.12.2022.

Začali jsme na kótě 525, kde jsou cca 5m masivky a kamenné pole, kde různé organické tvary na zdejších balvanech dávají tušit, že by mohlo jít o škebli. Ale na nějakej elegantní friendly sběr to moc neni, tak se jen kocháme. JayKay hučí, protože proplejtat se mezi šutrama neni úplně pohodlný. Nedaleký lom, druhá lokalita, nás překvapuje výškou stěn a vypadá to na lepší potenciál. Získáváme kus pískovce s evidentníma obtiskama po jakýsi mušle-like fauně. Cestou k autu objevujeme penízovku sametonohou a lebku srny, což je taky důležitý. 

V lomu jsme byli ale relativně pozdě a za mlhy, takže když bylo v úterý 27.12.2022 pěkně, zajel jsem se sem podívat ještě jednou. Nejdřív jsem se ale stavil ve Stěnovém lomu na Telnici, který je pro změnu z žuly - na šutry hluchý, ale myko cajk - prvonález čihovitky masové potěšil. Pak přesun do pískovcového lomu a nález kamene, kterej signalizoval paleofaunu. Chvíli jsem ho obráběl a nakonec jsem objevil pěknou ježovku ve tvaru srdce a pár vobtisklejch škeblí. 

Cestou domu jsem ještě koutkem oka zahlíd mě dosud neznámou sestavku čtyř smírčích křížů v Knínicích. Tolik zážitků za jeden den jsem musel jít vstřebat k Nebožíkovi na plzeň. Paleo je gut.

Outkovku pestrou nás naučil dr. Jiří Roth.

Jednou z lokalit, kde se dají nalézt zkameněliny jsou Knínice - Stěna (kóta 525). Tvoří ji pískovcové skalky kolem 5 m výšky a rozsáhlá balvaniště kolem nich.

První nadějně vypadající otisky. Zatim nevíme, co to je, ale tvar to má dost organickej, takže nějakou škebli by to mohlo dát.

Tady taky něco čouhá..

Balvaniště u kóty 525.

Zase nějakej zajímavej tvar.

Mušlózní díry ve stěně lomu.

Zase obtisk.

"Srnec obecný, dospělá samice." S určením lebky, kterou jsme našli na pařezu u chajdy u paleolomu Knínice/Telnice, nám pomohl lesní inženýr Petr Koutenský. Thx.

Kromě lebky byla na pařezu i penízovka sametonohá. Tu už poznáme z předchozích tripů - ZDE a ZDE.

Vzorek kamene s obtisky, co jsme získali při první výpravě na Boží hod 2022 .

Čihovitka masová ve Stěnovém lomu na Telnici - prvonález. Díky za určení Františku Wirknerovi, znalci hub z Chomutovska. Původně jsem si myslel na mozkovku rosolovitou a při té příležitosti jsem zjistil, že existuje i rosolovka mozkovitá. Jinak v lomu je kompaktní žula, na výstavní kryštále jsem tu v úterý 27.12.2022 nenarazil.

Kousek od geolokality Knínice - Stěna (lom), což je paleolokalita kousek od Knínice - Stěna (kóta 525), je nějaká chalda s kadiboudou za rohem. V pozadí prosvítají žluté stěny lomu.

Do lomové stěny někdo dokonce namlátil kruh.

Otisk 1 - ve fosilní skupině na FB jsem požádal o ztotožnění. Karel Ševčík, kterému tímto děkuji, napsal: "Hezký vzorek irregularií, tedy nepravidelných ježovek". Pro JayKaye jsem to zjednodušil na mořskýho ježka ve tvaru srdíčka.

Otisk 2.

Otisk 3.

Otisk 4.

Otisk 5.

Otisk 6.

Čtyř smírčích křížů v Knínicích na Ústecku jsem si nikdy nevšimnul a to jsem tudy jel tisíckrát. Vede tu totiž neutrál z Nakléřova, který se pod vesnicí rozdělí do tří směrů, na český poměry strašnejch klád - Basa plzní 21,7 km, King´s Line 15,3 km a Another One 15,1 km.

"Ve středověku bylo možno při trestání provinilců uplatnit systém tzv. smírčího práva, kdy byl provinilci uložen nějaký úkol, kterým odčinil svůj zločin. Takovým úkolem kromě vyrovnání s postiženou rodinou mohlo být i vytesání a vztyčení kamenného kříže na místě, kde byl zločin spáchán," píše se na wiki. Na přední straně kříže byla zobrazena vražedná zbraň - zleva meč, dýka a kuše.


Památník obětem WW1 v Knínicích na Ústecku.


Text a foto: Papouš

Žádné komentáře:

Okomentovat