Víc to kadeta bavilo venku, kde stál jeden Leopard, do jehož věže se dalo po schodišti a žebříčku vlézt - takže to jsme dali dvakrát. Vztah k uniformě jsme pak upevnili v muzeálním shopu, kde si JayKay odhlasoval nákup teddy-beara v německejch maskáčích za nemírných 13 €. Říkáme mu Helmut.
Parkplatz an der Schwindebecker Heide = noc č.2. |
U lesíka na pohodu. |
Vágon s obrněncem napovídá, že jsme správně v Muzeu tanků v Munsteru... |
...založeném 1983. |
Prototyp Kanonenjagdpanzeru. |
BVP Marder. |
Předsériový tank Leopard. |
Obojživelný transportér Luchs. |
Citát Waltera Benjamina na zdech Muzea tanků v Munsteru: "Kdo chce mír, mluví o válce." Tohle mi přišlo jako plagiát, protože už Cicero děl: "Si vis pacem para bellum." tedy Chceš-li mír, chystej válku (vim to náhodou, jde o oblíbený citát mého otce). Je v tom rozdíl? Za mě moc ne - prostě: když chceš žít v míru, musíš mít dostatečnou zásobu kvérů. Tady se rozdíl snaží vysvětlit (volná citace): "Římský idiom si klade za cíl prosadit mír hrozbou a v případě potřeby i s využitím vojenské síly. To zapadá do kultury, ve které byla válka běžným prostředkem politického konfliktu. Benjaminův citát chce po zkušenostech s nekontrolovaným, průmyslovým masovým zabíjením z první světové války tento přístup dále rozvíjet. Pod záštitou totální války by "chystej válku" nepřineslo "mír", ale pouze nekonečné utrpení a úplné zničení. Pokud princip Chceš-li mír, chystej válku nefunguje, musí se lidstvo válce v budoucnosti zcela vyhnout. A aby toho bylo dosaženo, musí být neuvěřitelné hrůzy moderní války ukázány, musí se o nich diskutovat a připomínat je nezkresleně - aby se odstranilo pokušení vést válku." Jako dobrý, ale furt si myslim, že je dobrý mít nějaký kvéry ready (a třeba neodzbrojovat občanstvo, jak se tomu děje). |
Panzerkampfwagen III (resp. PzKpfw III či SdKfz 141) byl německý střední tank, vyráběný v letech 1939-1943. Celkem bylo vyrobeno asi 5650 strojů. |
Židle klekačka v tanku. |
DZVR 21 je obrněné policejní vozidlo z časů Výmarské republiky (1918 - 1933). Podlaha vozidla byla pancéřována 4mm pláty, aby byla posádka chráněna před ručními granáty pod vozidlem. Mírová smlouva ve Versailles z 28.6.1919 zakazovala Německu vlastnit a vyvíjet obrněná vozidla pro armádu, policie ale měla výjimku. Obrněnec vážil 12 t, posádku tvořilo 7 - 9 mužů a dosahoval až 50 km/h. |
Tank LK II (Leichter Kampfwagen II) byl prototyp německého lehkého tanku vyvinutého na sklonku WW1. Měly být lehčí a levnější variantou připravovaných těžkých tanků K-wagen a Sturmpanzerwagen A7V. Do června 1918 však byly dokončeny pouze dva prototypy a armádní objednávka na 580 tanků LK II nebyla nikdy realizována. |
Panzerkampfwagen I (resp. PzKpfw I či SdKfz 101) byl německý lehký tank produkovaný v letech 1934–1940. Celkem bylo vyrobeno přes 2100 strojů. Původně se předpokládalo, že půjde jen o cvičné stroje, ale finanční potíže a problémy s vývojem středních tanků typu Pz III a Pz IV vedly k tomu, že byl nakonec nasazován v boji a na začátku války dokonce byl nejčetnějším bojovým strojem německých tankových vojsk, zejména ve Španělské občanské válce a při invazi do Polska. (wiki) |
LT vz. 38 (nebo TNHP, německy PzKpfw 38(t) či SdKfz 140) byl lehký tank čs. konstrukce převzatý Wehrmachtem po obsazení Československa v roce 1939 a používaný jím během druhé světové války. V roce 1939 byl považován za jeden z nejlepších lehkých tanků na světě. Kvůli rychlému vývoji obrněné techniky během válečných let však poměrně rychle zastaral. Německu se osvědčil jak v Polsku v roce 1939, tak i ve Francii v roce 1940 a na Balkáně na jaře 1941. Vpád do SSSR v červnu 1941 a střety se stále narůstajícími počty tanků T-34 ale ukázal, že lehký tank má pro rok 1942 jen omezené možnosti. Německo v roce 1942 výrobu tanků ukončilo, ponechalo ve výrobě však jeho korbu a podvozek, který se stal základem pro mnoho odvozených a přestavovaných typů zbraní – zejména samohybných děl a stíhačů tanků - viz níže (wiki). |
Osmaosmdesátka - 88mm kanón Flak 18/36/37/41 je německý protiletadlový a protitankový kanón ráže 88 mm vyvinutý ve 30. letech. Během druhé světové války se dočkal rozsáhlého nasazení a stal se jednou z nejuznávanějších německých zbraní tohoto konfliktu. |
Panzerkampfwagen III (resp. PzKpfw III či SdKfz 141) byl německý střední tank, vyráběný v letech 1939-1943. Celkem bylo vyrobeno asi 5650 strojů. |
Motocykl BMW R12. Taky legenda. |
Panzerkampfwagen V Panther (SdKfz 171) byl německý tank vyráběný v letech 1943–1945. Představoval německou reakci na sovětský tank T-34/76. Překonával jej jak silou pancíře, tak zejména výkonností a přesností děla 75 mm KwK 42 L/70, tento náskok však byl brzy z velké části dohnán novou verzí T-34/85. Panther je obecně považován za jeden z nejlepších středních tanků druhé světové války. (wiki) |
V polovině roku 1943 sloužilo v německých jednotkách asi 340 Pantherů. Ty byly poprvé nasazeny v bitvě u Kurska, ovšem stalo se tak příliš brzy, bez řádného odzkoušení a odstranění dětských nedostatků, takže jejich výkon zůstal daleko za očekáváním. Mnoho strojů odpadlo pro technické obtíže (v průběhu několika dnů bylo ztraceno 150 tanků). Společně s T-34 a po doladění některých obtíži se Panther stal jedním z nejlepších strojů války, ovšem německý průmysl jich nebyl schopen vyprodukovat dostatečné množství. Od druhé poloviny roku 1943 se Panthery začaly skutečně osvědčovat. Například divize SS Das Reich v září 1943 během dvou dnů zničila za pomoci Pantherů 40 sovětských T-34 a KV-1. Tankový pluk Bäke v lednu 1944 v pětidenním boji v “kapse Balabonovka” zničil 267 tanků, při ztrátě jednoho tanku Tiger a 4 Pantherů. Na západní frontě byla nadřazenost Pantherů ještě výraznější. Po válce je určitou dobu používalo Československo, Maďarsko i Francie. (wiki) |
Panzerkampfwagen IV (SdKfz 161, PzKpfw IV nebo Pz IV) byl německý střední tank, jehož první varianty byly vyvíjeny od roku 1933 v Německu jakožto střední tank určený k podpoře pěchoty. První prototypy vznikly na přelomu let 1935/1936, používal se po celou druhou světovou válku. U prvních variant Pz IV byl hlavní zbraní krátký 75mm kanón, který ovšem nebyl zrovna ideální pro boj s obrněnou technikou protivníka. Nasazení tanků Pz IV na východní frontě, kde se střetly s těžce opancéřovanými a lépe vyzbrojenými tanky T-34 a KV-1, ukázalo na urychlenou potřebu vyvinout tank schopný vést alespoň trochu vyrovnaný boj s těmito protivníky. Jelikož tank Pz III neumožňoval instalaci patřičně silné výzbroje a vývoj nových typů by byl zdlouhavý, zbýval pouze tank Pz IV, který byl urychleně vyzbrojen dlouhým 75mm kanonem. Tanky byly používány i po druhé světové válce. Využívala je například československá armáda nebo francouzská armáda, které pak vyřazené tanky odprodaly do Sýrie, která je nasadila proti Izraeli za šestidenní války v roce 1967. |
Legendární německý tank Tiger v Munsteru je plastovej fake. Muzeum mělo tigera půjčeného, ale majitel ho chtěl zpátky. Tank je ale tak vyhledávaným exponátem, že si muzeum nechalo vyrobit umělohmotný model 1:1. K rozeznání to ale není. |
Panzerkampfwagen VI Tiger (též PzKpfw VI, Tiger I ausf.H či SdKfz 181) byl německý těžký tank vyvinutý za WW2, který byl od roku 1942 nasazován v Africe a Evropě. Tiger I poskytl německé armádě první obrněné bojové vozidlo s kanonem 88 mm. Vyráběn byl od srpna 1942 do srpna 1944 a celkem vzniklo asi 1.347 strojů. Po srpnu 1944 byla výroba Tigeru I postupně ukončena ve prospěch tanku Tiger II. Zatímco byl Tiger I ve své době označován za vynikající konstrukci, byl překombinován s použitím drahých materiálů a výrobních metod náročných na práci, jak říkají Angláni "overengineered". Byl také náchylný k poruchám podvozku a jeho dojezd byl omezen vysokou spotřebou paliva. Byl obtížný na přepravu a za blátivého počasí mu hrozila imobilita, zatímco v zimě hrozilo, že mu led a sníh ztuhnou mezi prokládanými koly typu Schachtellaufwerk, čímž se zasekla. Toto byl problém na východní frontě v bahnitém období rasputice nebo za extrémního chladu. (wiki) |
Kettenkrad HK 101, malý řetězový motocykl typu HK 101, byl jedním z nejtypičtějších vozidel Wehrmachtu. Připomíná pásovou motorku, ale většinou se ovládal jako tank. Dokázal si poradit i s nejtěžším terénem, a přesto dosahoval na silnici až rychlosti 80 km/h. Vyrobilo se jich 8.000 ks. Váha je 1,3 tuny. |
Jagdpanzer 38 (t) (Sd.Kfz. 138/2, neoficiálně Hetzer) byl německý stíhač tanků za WW2, vyvinutý a vyráběný v Protektorátu Čechy a Morava. Byl bojově nasazen na frontě od července 1944 do konce války. Sériová výroba probíhala v závodech BMM (Böhmisch-Mährische Maschinenfabrik, bývalá ČKD) v Praze a ve Škodě Plzeň. Do konce války bylo vyrobeno více než 2 800 kusů, z toho přes 2000 v Praze a asi 800 v Plzni. |
KdF 82 aka Kübelwagen alias Kaďour vulgo VW 82 je lehký džíp na upraveném podvozku VW Brouk a vyráběný v letech 1940–1945 firmou KdF-Wagen, nyní Volkswagen v německém městě Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben, po válce přejmenovaném na Wolfsburg. Konstruktérem vozu byl Ferdinand Porsche, rodák z Vratislavic nad Nisou. Vyrobilo se jich 50.000 ks. (wiki) |
Schwimwagen byla obojživelná verze Kaďoura. Nádhernej design (ta lopatka, to pádýlko!). |
Sklopný lodní šroub na Schwimmwagenu. |
Palma a svastika - znak německého Afrikakorpsu. |
Německý stíhač tanků Marder III byl vyvinut na podvozku československého tanku LT-38 (resp. PzKpfw 38(t)). Obrněnce vyráběla pražská firma BMM (ČKD Praha). Hlavní zbraní stíhače tanků byly ukořistěné sovětské kanóny F-22. Na podvozku tanku PzKpfw 38(t) byla instalována nástavba, jejíž konstrukce však nebyla pro praktické bojové použití ideální. Střelec a nabíječ tohoto obrněnce byli špatně kryti před nepřátelskou palbou, chyběla střecha, takže při dešti musela být přes nástavbu přetažena nepromokavá plachta. (wiki) |
Ruský tank T-34, model 1943 s velitelskou věžičkou a muž v pruhovaném, obdivovatel obrněnců JayKay. |
Předsériový kus Jadgpanzera IV v Munsteru. |
Jagdpanzer IV (Sd.Kfz. 162) byl německý těžký stíhač tanků, který vznikl na podvozku německého tanku PzKpfw IV. Stroj byl vyvinut v průběhu roku 1943 a jeho různé varianty byly vyráběny od ledna 1944 do března 1945. Na předním a bočním pancíři je dobře patrný nátěr zimmeritem - hmota podobná jemnému betonu měla chránit tanky před magnetickými minami. |
Jagdpanzer V Jagdpanther byl německý stíhač tanků na podvozku tanku Panther. Ve výzbroji měl osvědčené 88m dělo. Bylo jich vyrobeno pouhých 415 ks. |
Sturmgeschütz III, Ausführung G aka StuG III byl stíhač tanků na podvozku tanku Panzer III. Jde o nejrozšířenější typ německého obrněnce ve WW2. Byl vyzbrojen kanónem 75 mm a verze G i dvěma kulomety. Po ukončení války byly kořistní stroje užívány i v Československé armádě, v Sýrii zůstaly stroje StuG III ve službě až do šestidenní války (1967), možná i později. |
Sturmtiger byl německý samohybný raketomet z WW2. Po bitvě u Stalingradu bylo zřejmé, že armáda potřebuje účinnou zbraň na likvidaci budov a opevnění, které sloužily k obraně měst. Výsledkem byl stroj, jenž byl osazen vrhačem raketových střel RW-61, který byl původně určen pro bitevní lodě jako protiponorková zbraň. Podvozek byl vzhledem k hmotnosti munice užit z těžkého tanku Tiger I. (wiki) |
Nábojem byla 1,4 metru dlouhá raketa (vlevo dole), která měla vlastní motor. S touto raketou vážící 345 kg bylo manipulováno prostřednictvím minijeřábu. Do věže obrněnce se vešlo 16 kusů těchto raket do úložných prostor a jedna raketa na válečkový dopravník a výjimečně ještě jedna byla vložena v hlavni. Do sériové výroby se Sturmtiger dostal až na jaře roku 1944. Celkem bylo vyrobeno pouhých 18 kusů, dochovaly se dva. Sturmtigery byly nasazeny zejména na západní frontě, bojovaly například v bitvě v Ardenách. Použity byly také při potlačení Varšavského povstání. |
Maus byl německý supertěžký tank, který byl vyroben jen v několika exemplářích. Měl paralelně 128mm a 75mm kanon, ale jeho váha 188 t de facto znamenala, že nemohl přejíždět běžné mosty. Jediný dochovaný exponát je vystaven v tankovém muzeu v Kubince u Moskvy. |
Königstiger aka Panzerkampfwagen VI Tiger II - ve výzbroji měl osvědčený 88m kanon, vážil 70 t a dohromady jich bylo vyrobeno cca 500 ks. Poprvé bojoval v červenci 1944 v Normandii. |
Legenda WW2, americký tank M4 Sherman. Jednoho maj i v plzeňský zoo. |
Motor Tatra 103 byl vyvinut za války a byl osazován do různých německých obrněnců. Nejvíc ho ale proslavilo využití v nákladním autě Tatra 111, která se vyráběla od 1943 do 1962. |
Tank T-55 s průřezy sloužil jako výcviková pomůcka pro mechaniky i pro bojové posádky. Za tím účelem byl vybaven kompletní sadou příslušenství, které bylo plně funkční. |
Britský tank Centurion. |
Americký tank M48 Patton. |
JayKay uvnitř prohlídkového tanku Leopard... |
...to je von, ten leprd. |
JayKayův přírůstek do sbírky plyšů - Helmut v bundeswehráckejch maskáčích. No neni süss? |
Žádné komentáře:
Okomentovat